علی‌رغم مخالفت کارشناسان، احراز هویت کاربران پلتفرم‌های آگهی به زودی آغاز می‌شود

۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴

معاونت امور فضای مجازی در دادستانی کل کشور، با تاکید بر احراز هویت در پلتفرم‌های آگهی آنلاین خبر داده که این پلتفرم‌ها از ابتدای مهر ملزم به احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در دو حوزه خودرو و مسکن هستند. به نظر می‌رسد نظرات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و شورای اجرای فناوری اطلاعات درباره توقف موقت سامانه امتا فعلا راه به جایی نبرده و دادستانی کشور تاکید بر استفاده از این سامانه از اول مهرماه دارد. معاون دادستان کل کشور عقیده دارد که استفاده از «سامانه امتا» به نفع سایت‌های خرید و فروش و درج آگهی مسکن و خودرو خواهد بود.


«جواد بابایی» معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، خبر از اجرایی شدن این طرح از اول مهرماه داده و گفته زمانی که ابراز هویت کاربر به همراه احراز هویت کالا در کنار هم و توام با یکدیگر انجام شود؛ جلوی آگهی‌ها موهوم و قیمت ساز و دلال بازی گرفته خواهد شد. او این اتفاق را به نفع این سایت‌ها دانسته و باور دارد بعد از اجرایی شدن طرح، سایت‌ها می‌توانند مشتریان بیشتری جلب نمایند. او با اشاره به سابقه این سامانه در یک برنامه گفتگو محور تلویزیونی گفت: «امتا بستری است که در وزارت صنعت ایجاد شده و مورد تایید مرکز ملی هم قرار گرفته. پیش از این نیز برای احراز هویت از آن استفاده شده و توانسته بیش از هفت میلیون نفر را در طرح خرید خودرو شرکت‌های مختلف، احراز هویت کند. در واقع در این فرایند جلوی سوداگری گرفته می‌شود.»

شفافیت هویت مجازی کاربران و کالاها، از جمله مواردی است که دنیا به سمت آن در حال حرکت است و پلتفرم‌های ارائه خدمات که در بستر وب فعالیت می‌کنند، سعی می‌کنند تا به اشکال گوناگون هویت کاربران خود را صحت سنجی کنند؛ چرا که این اقدام سبب کاهش کلاهبرداری‌ها و اقدامات مجرمانه‌ای می‌شود که بستر وقوع آن‌ها در بستر اینترنت و فضای مجازی است. این موضوع در ایران نیز از طرق مختلفی انجام شد و مواردی مانند سامانه شاهکار علی رغم مشکلاتی که داشتند و دارند، توانستند تا حدی به تحقق مساله احراز هویت آنلاین کمک کنند.

اخیرا معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشور به منظور پیشگیری از وقوع جرایم اینترنتی و قیمت سازی‌ها در فضای مجازی و در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین، ابلاغیه‌ای برای این پلتفرم‌ها داشته است؛ به طوری که در قدم اول، پلتفرم‌های یاد شده از ابتدای مهرماه ملزم به احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در دو حوزه خودرو و مسکن از طریق سامانه امتا هستند؛ سامانه‌ای که متعلق به وزارت صنعت است.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در خصوص ضرورت و نحوه انجام احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در دو حوزه یاد شده در گفت وگو با خبرگزاری میزان بیان کرده که «با بررسی که در روند رسیدگی به جرایم فضای مجازی داشتیم با چالشی مواجه شدیم که ناشی از گمنامی در فضای مجازی بود و باعث می‌شد تا بزهکار در اثر احساس امنیتی که به واسطه این گمنامی به دست آورده به رفتار مجرمانه خود ادامه دهد و به صورت مرتب و مکرر این رفتار را در فضای مجازی داشته باشد.»

بابایی تاکید کرده که رابطه معنادار و مستقیمی بین گمنامی و جرایمی که در حوزه فضای مجازی اتفاق می‌افتد، وجود دارد. او باور دارد بزهکاران در فضای مجازی با علم بر اینکه پیگیری آنها کار سختیست، جسارت بیشتری برای ارتکاب جرم پیدا می‌کنند.

او گفته که فعالین قضایی کشور نسبت به مساله عدم احراز هویت گلایه‌های زیادی داشتند و این مهم باعث می‌شده که شاکی و زیان دیده به حق خود نرسد: «لذا به عنوان راهکار بر آن شدیم تا مانند سایر کشورها اقداماتی برای کاهش و از بین بردن گمنامی در این فضا داشته باشیم؛ چرا که کاهش گمنامی در این فضا موجب امنیت فضای کاربران متعارف شده و از بزهکاری در این فضا کاسته می‌شود.»

معاون دادستان کل کشور اذعان داشته در مرحله اول فعلا سراغ پلتفرم‌هایی رفتند که در حوزه آگهی خودرو و مسکن فعال هستند و این صحبت احتمالا این معنا را پیدا می‌کند که قرار است سامانه امتا به زودی برای همه پلتفرم‌های اینترنتی که خدمات آنلاین انجام می‌دهند و کالا را به صورت برخط می‌فروشند، صورت بگیرد. به گفته بابایی در حوزه خرید و فروش مسکن و خودرو چالش بیشتر از همه وجود دارد و برای همین در وهله اول سراغ آنها رفته‌اند: « بطور مثال کاربری با هویت موهوم اقدام به عرضه و فروش یک خودرو و یک مسکن موهوم می‌کند و این آگهی را ممکن است در جاهای مختلف در کشور با هماهنگی که با اشخاص دارند، تکرار کرده تا از این طریق قیمت سازی کنند و موجب افزایش قیمت در بازار و باعث سواستفاده از بستر این پلتفرم‌ها سکوها شوند.»

گفتنیست پس از ابلاغ این نامه، بسیاری از کارشناسان نسبت به اجرایی شدن آن ابراز نگرانی کرده‌اند و برخی از نهادها مانند سازمان نصر و شورای اجرای فناوری اطلاعات در نامه‌هایی جداگانه خواسته‌اند که اجرای این طرح تا زمان برگزاری جلسه با مسئولان این سامانه و دیگر ذی‌نفعان و فعالان حوزه، متوقف شود. با این وجود تا لحظه نگارش این مطلب هنوز خبری از توقف موقت این طرح نیست و به نظر می‌رسد سامانه امتا با تمام حواشی که ایجاد کرده محل جدید احراز هویت کاربران پلتفرم‌ها خواهد بود. حال باید دید که آیا این سامانه آماده خدمت رسانی به میلیون‌ها کاربر پلتفرم‌هایی مانند دیوار، شیپور و باما خواهد بود یا کاربران این پلتفرم‌ها، چالش‌هایی با این سامانه خواهند داشت.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید