اینتل تراشه های جدید Elkhart Lake، سلرون و پنتیوم را معرفی کرد

۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

تراشه‌های جدید اینتل که مخصوص مصارف سازمانی و اینترنت اشیاء هستند، در قالب چند خانواده معرفی شده‌اند که یکی از آن‌ها Tiger Lake-UP3 نام دارد.


اینتل روز گذشته نسل جدید پردازنده‌های سری Atom x6000E را با نام خانواده‌ی Elkhart Lake به‌همراه سری جدید تراشه‌های خانواده‌ی Pentium و Celeron N و J رونمایی کرد. تمامی این تراشه‌ها به‌طور ویژه برای استفاده‌های صنعتی و مصارف اینترنت اشیاء (IoT) تولید شده‌اند و مخصوص کاربران عادی نیستند. اینتل همچنین قصد دارد تراشه‌های سری Tiger Lake-UP3 را برای کارهای حوزه‌ی رایانش لبه‌ای (Edge Computing) دردسترس قرار دهد؛ حوزه‌ی رایانش لبه‌ای به قدرت پردازشی بیشتری نیاز دارد. 

 

تراشه‌های جدیدی که اینتل معرفی کرده تنوع بالایی دارند و سرعت‌های کلاک نسبتا پایین را پوشش می‌دهند. برای مثال تراشه‌ی Intel Celeron J6413 دارای چهار هسته‌ی پردازشی است، مجموعا ۱٫۵ مگابایت حافظه‌ی کش (Cache) دارد و به سرعت کلاک ۱٫۸ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. در این تراشه از پردازنده‌ای گرافیکی با سرعت کلاک ۴۰۰ مگاهرتز استفاده شده است. حداکثر توان طراحی حرارتی (TDP) تراشه برابر با با ۱۰ وات است. تراشه‌ی J6425 یکی دیگر از تراشه‌های جدید سری Celeron J است که از همان تعداد هسته و حافظه‌ی کش مدل J6413 استفاده می‌کند. یکی از تراشه‌های سری Celeron N با نام Intel Celeron N6211 شناخته می‌شود که دو هسته دارد و از ۱٫۵ مگابایت حافظه‌ی کش استفاده می‌کند.


تراشه‌های جدید سری Atom x6000E و Pentium و Celeron اینتل دارای دو یا چهار هسته‌ی ترمونت (Tremont) هستند. سرعت کلاک پایه برای تراشه‌های جدید سری Atom از ۱٫۲ تا ۱٫۸ گیگاهرتر متغیر است، درحالی‌که سرعت کلاک تقویت‌شده (بوست) آن‌ها به حداکثر ۳٫۰ گیگاهرتز می‌رسد؛ البته تمامی تراشه‌ها توانایی دستیابی به سرعت کلاک تقویت‌شده ندارند. تراشه‌های سری Atom اینتل از توان طراحی حرارتی بین ۴٫۵ تا ۱۲ وات استفاده می‌کنند و تیم آبی تصمیم گرفته تراشه‌های سری Pentium و Celeron را در مدل‌های ۶٫۵ و ۱۰ وات معرفی کند.


 

تمامی تراشه‌های جدیدی که اینتل معرفی کرده توانایی پشتیبانی از ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4-3200 دو کاناله یا LPDDR4x-4267 را دارند و از این حیث تا حد زیادی به تراشه‌های نسل یازدهمی سری تایگر لیک (Tiger Lake) شبیه هستند. درکنار این‌ها همه‌ی تراشه‌های جدید از پکیج مجهز به BGA بهره می‌گیرند، بدین معنی که تراشه‌های موردبحث دارای سوکت نیستند. طبق اعلام تیم آبی، صرفا تراشه‌های جدید سری Atom از ECC پشتیبانی به‌عمل می‌آورند. 


تراشه‌‌های جدید اینتل دارای پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Gen11 هستند. تیم آبی ادعا می‌کند پردازنده‌ی گرافیکی Gen11 تا حداکثر دو برابر قدرت گرافیکی بیشتری نسبت‌به پردازنده‌ی Gen9 که در نسل قبل تراشه‌ها به‌کار رفته بود، ارائه می‌دهد. تراشه‌های سری Atom به‌لطف استفاده از معماری ترمونت، قدم روبه‌جلوی مثبت دیگری هم برمی‌دارند. اینتل ادعا می‌کند این تراشه‌ها نسبت‌به تراشه‌های سری قبل که دارای هسته‌های Goldmont Plus بودند به‌میزان ۱٫۷ برابر در زمینه‌ی پردازش‌های تک تردی (Single-Threaded) و ۱٫۵ برابر در پردازش‌های چند تردی (Multi-Threaded) تقویت شده‌اند.

تراشه‌هایی که به‌طور ویژه برای مصارف حوزه‌ی اینترنت اشیاء تولید می‌شوند، همواره برای مدت‌زمانی طولانی تحت پشتیبانی قرار می‌گیرند و این گفته برای نسل جدید تراشه‌های اینتل هم صدق می‌کند. تیم آبی به‌هنگام معرفی تراشه‌ها اعلام کرد بین هفت تا ۱۰ سال از آن‌ها پشتیبانی به‌عمل می‌آورد. یکی از اقداماتی که اینتل در این بازه‌ی زمانی انجام می‌دهد، این است که مطمئن شود در هفت تا ۱۰ سال آینده، تراشه‌های جدید همچنان برای تهیه توسط سازمان‌ها دردسترس باشند. اینتل به‌هنگام معرفی تراشه‌ها، روی پشتیبانی آن‌ها از پردازش‌های هوش مصنوعی (AI) هم تأکید کرد که شامل پشتیبانی از مجموعه‌ابزار OpenVINO هم می‌شود. 


 

افزون‌بر تراشه‌های جدید Elkhart Lake و Pentium و Celeron N و J، اینتل از تراشه‌‌های دیگری با نام Tiger Lake-UP3 پرده‌برداری کرد. این تراشه‌ها قدرت پردازشی بیشتری دارند و مخصوص وظایفی هستند که به منابع بیشتری نیازمندند. تراشه‌های جدید اینتل دارای بسیاری از مشخصه‌هایی هستند که این شرکت به‌هنگام رونمایی تراشه‌های خانواده‌ی تایگر لیک به آن‌ها اشاره کرده بود و مواردی همچون لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین (SuperFin)، پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Xe LP، استاندارد تاندربولت ۴ (Thunderbolt 4) و پشتیبانی از AVX-512 و VNNI را شامل می‌شود.


مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت CPU اینتل در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و انواع پردازنده‌ AMD را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. محصولات متنوعی از سری‌‌ Core i3، Core i5، Core i7 ، محصولات اقتصادی پنتیوم و سلرون، پردازنده‌های سرور Xeon و پرچمداران قدرتمند سری Core i9 در این بخش برای خرید و مقایسه دراختیار کاربران قرار گرفته است. 

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید