افزایش ۳۵۵ درصدی درآمد Zoom در دوران دنیاگیری ویروس کرونا

۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

گزارش مالی جدید زوم نشان می‌دهد که میزان درآمدهای این شرکت در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۱ به‌شدت افزایش پیدا کرده است و آمار از افزایش درخورتوجه شمار کاربران زوم حکایت می‌کند.


زوم، اپلیکیشن محبوب برای تماس ویدئویی، جدیدترین گزارش مالی خود را منتشر کرد. آمار نشان می‌دهد میزان سود زوم در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۱ به‌شدت افزایش پیدا کرده و دلیل اصلی این موضوع مستقیما به ویروس کرونا مربوط می‌شود. براساس آمار، سود زوم در بازه‌ی زمانی یادشده بیش از دوبرابر افزایش پیدا کرده است. در سه‌ماهه‌ی منتهی به ۳۱ جولای ۲۰۲۰ (۱۰ مرداد ۱۳۹۹)، درآمد زوم با جهش ۳۵۵ درصدی به ۶۶۳٫۵ میلیون دلار (۴۹۶٫۳ میلیون پوند) رسید. تحلیلگران در ابتدا پیش‌بینی کرده بودند زوم در این بازه‌ی زمانی به رکورد درآمد ۵۰۰٫۵ میلیون دلار برسد و این یعنی زوم عملکردی فراتر از حد انتظار از خود نشان داده است. 

در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، سود زوم به ۱۸۶ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شمار کاربران سرویس زوم در بازه‌ی زمانی یادشده ۴۵۸ درصد بیشتر از سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۹ بوده که عددی درخورتوجه به‌حساب می‌آید و میزان اهمیت پلتفرم‌های آنلاین ویدئوکنفرانس را در دنیای امروز نشان می‌دهد. دنیاگیری ویروس کرونا و تعطیلی دفاتر کاری افراد زیادی را به دورکاری مجبور کرد؛ بنابراین کارمندان برای ارتباط با یکدیگر به پلتفرمی آنلاین نیاز داشتند که کار با آن ساده باشد و دچار قطعی نشود. سادگی بیش‌از‌حد زوم باعث شد میزان استفاده از این پلتفرم بسیار افزایش پیدا کند. 

دوشنبه‌ی گذشته، ارزش سهام زوم به بیشترین حد خود در تاریخ رسید. طبق آمار رسمی، در آخرین ساعات دوشنبه هر سهم از سهام زوم به ارزش ۳۲۵٫۱۰ دلار معامله شد. زوم پیش‌بینی خود از درآمد سال ۲۰۲۰ را به بیش از ۳۰ درصد افزایش داد و آن را به بازه‌ی ۲٫۳۷ تا ۲٫۳۹ میلیارد دلار رساند. در ابتدا، این شرکت پیش‌بینی کرده بود که در سال جاری میلادی به درآمد ۱٫۷۸ تا ۱٫۸۰ میلیارد دلار دست پیدا کند.


یکی از دلایل اصلی موفقیت زوم این بود که توانست کاربران را به تهیه‌ی اشتراک در سرویسش ترغیب کند. کاربران اشتراکی زوم سازمان‌ها هستند؛ بااین‌حال، امروزه اکثر کاربران زوم به‌رایگان از سرویس استفاده می‌کند. زوم در جلسه‌ی توجیهی مربوط به گزارش مالی جدید خود گفت مشتریان بزرگش، يعنی شرکت‌هایی که در سال گذشته‌ی میلادی مجموعا بیش از ۱۰۰،۰۰۰ دلار درآمد عاید زوم کردند، در سال جاری میلادی دوبرابر شده‌اند و شمار آن‌ها به ۹۸۸ شرکت رسیده است. 

امروزه، زوم در بازار اپلیکیشن‌های ارتباطی رقبایی نظیر Cisco Webex و مایکروسافت تیمز دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره‌ی دنیاگیری ویروس کرونا میزان استفاده از تمامی پلتفرم‌های ارتباطی افزایش پیدا کرد. هرچه زمان گذشت، افراد بیشتری به استفاده از سرویس‌های ویدئوکنفرانس علاقه نشان دادند و همین موضوع شرکت‌های مختلف را ترغیب کرد تا سرویس‌هایی در این حوزه راه‌اندازی کنند.

افزایش ناگهانی محبوبیت زوم باعث شد فشار زیادی به زیرساخت‌های این پلتفرم وارد شود. در همین زمینه، هفته‌ی گذشته برخی از سرورهای زوم دچار مشکل شدند و تا چند ساعت امکان برقراری کنفرانس ویدئویی وجود نداشت. افزون‌براین هفته‌ی پیش، بسیاری از مدارس ایالات متحده کلاس‌هایشان را مجازی آغاز کردند و همین موضوع سرورهای زوم را به‌شدت زیر فشار گذاشت.


نه‌تنها دانشجویان و دانش‌آموزان، بلکه حتی مقام‌های امنیتی نیز فرایند استفاده از زوم را آغاز کردند. همین موضوع باعث شد زوم به سوژه‌ای مناسب برای هکرها تبدیل شود. مدت زیادی از محبوبیت ناگهانی زوم نگذشته بود که عده‌ای از محققان امنیتی موفق‌ شدند آسیب‌پذیری‌هایی جدی در زیرساخت‌های زوم کشف کنند. در جریان همین بررسی‌ها، مشخص شد زوم داده‌های کاربرانش را به فیسبوک ارسال می‌کرده است. همچنین، محققان گفتند ادعای زوم مبنی‌بر استفاده از رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) در پلتفرم حقیقت ندارد و زوم به میزبانان جلسه‌ی ویدئویی امکان می‌داده حاضران در جلسه را رهگیری کنند.

از زمان آغاز محبوبیت زوم، مقام‌های امنیتی ایالات متحده نظارت خود را روی این سرویس آغاز کردند. برخی از مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که زوم ممکن است با دولت چین در ارتباط باشد؛ به‌همین‌دلیل، داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی زوم می‌تواند برای اهداف جاسوسی استفاده شود. بیش از ۷۰۰ نفر از کارکنان زوم در چین حضور دارند که اکثر اعضای تیم توسعه‌ی محصول این شرکت را شامل می‌شود. 

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید