اپلیکیشن‌های گرافیکی لینوکس به WSL ویندوز می‌آیند

۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

مایکروسافت رسما اعلام کرد امکان اجرای اپلیکیشن‌های گرافیکی لینوکس ازطریق Windows Subsystem for Linux در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ به‌زودی فراهم می‌شود. 


ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، هنگام ایراد نطق اصلی کنفرانس آنلاین بیلد ۲۰۲۰ اعلام کرد جدیدترین نسخه از ساب‌سیستم ویندوز برای لینوکس (Windows Subsystem for Linux) یعنی WSL 2.0 قرار است به پشتیبانی از GUIها و اپلیکیشن‌های لینوکس مجهز شود. اکنون، فاصله‌ی چندانی تا محقق‌شدن این وعده باقی نمانده است. استیو پراناواست، از برنامه‌نویسان همکار مایکروسافت، در کنفرانس X.Org Developers Conference (موسوم‌ به XDC) اعلام کرد مایکروسافت امکان اجرای اپلیکیشن‌های گرافیکی لینوکس را در WSL فراهم می‌کند.

در نظر داشته باشید که اجرای اپلیکیشن‌های گرافیکی لینوکس نظیر ویرایشگر GIMP و سرویس کلاینت ایمیل Evolution و LibreOffice روی ساب‌سیستم ویندوز برای لینوکس همواره امکان‌پذیر بوده است؛ بااین‌حال، فرایند اجرا اصلا ساده نبود. برای انجام این کار، ابتدا مجبور بودید سراغ دیسپلی‌سرورهای متفرقه‌ی X Window نظیر VcXsrv Windows X Server در ویندوز ۱۰ بروید و سپس، تغییراتی در این سیستم‌عامل و لینوکس اعمال کنید تا امکان اجرای هم‌زمان آن‌ها بدون مشکل وجود داشته باشد. X Window System پایه‌ و اساسِ تقریبا تمامی رابط‌های کاربری گرافیکی لینوکس است. 

در همین زمینه، مایکروسافت از همکاری با دیسپلی‌سرور Wayland برای WSL خبر می‌دهد. Wayland را می‌توانیم محبوب‌ترین سرور سازگار با X Window به‌حساب بیاوریم. Wayland در WSL2 اپلیکیشن‌های گرافیکی لینوکس را ازطریق اتصال متکی‌بر پروتکل Remote Desktop Protocol (موسوم‌ به RDP) به صفحه‌‌ی اصلی ویندوز متصل می‌کند. این یعنی می‌توانید اپلیکیشن‌های GUI ویندوز و لینوکس را هم‌زمان روی یک دسکتاپ اجرا کنید. 


استیو پراناواست در بخشی از سخنانش گفت در این روش WSL، لینوکس را درون ماشینی مجازی (Virtual Machine) اجرا می‌کند که ویندوز از آن میزبانی می‌کند و سپس، فرایند ادغام بخش‌های مختلف نظیر کنسول و GUI با رایانه‌ی ویندوزی آغاز می‌شود تا کاربر بتواند در یک صفحه‌ی دسکتاپ، اپلیکیشن‌های Win32 و لینوکسی را اجرا کند.

ازآنجاکه لینوکس درون ماشین مجازی اجرا می‌شود، امکان اجرای درایو بومی پردازنده‌ گرافیکی (GPU) وجود ندارد که امکان دسترسی مستقیم به پردازنده‌ی گرافیکی را فراهم می‌کند. پراناواست می‌گوید با استفاده از GPU-PV می‌توان از پردازنده‌ی گرافیکی میزبان در لینوکس استفاده کرد تا این سیستم‌عامل و ویندوز هم‌زمان بر یک پردازنده‌ی گرافیکی متکی باشند.

کریگ لوون، مدیر برنامه‌ی WSL در مایکروسافت، با در توییتی جدید نوشت تفاوت اصلی بین استفاده از سرور متفرقه‌ی X و سرور داخلی Wayland این است که در روش دوم، کاربر به راه‌اندازی سرور نیازی ندارد و خود مایکروسافت این کار را انجام می‌دهد. افزون‌براین، لوون می‌گوید سرور Wayland به‌شکل جذابی با ویندوز ادغام و در مؤلفه‌های آن مواردی همچون سایه و پشتیبانی از آیکون‌های لینوکس دیده می‌شود. لوون اعلام کرد که امکان اجرای مرورگر وب لینوکس در آن وجود دارد. البته او و اعضای تیمش هنوز به‌طور گسترده این پروژه را روی محیط کامل دسکتاپ آزمایش نکرده‌اند و فعلا می‌کوشند سراغ آزمایش اپلیکیشن‌های محبوب بروند.


همچنین لوون از کار روی IDEهای (محیط توسعه‌ی یکپارچه) اصلی برای بهینه‌سازی‌شان خبر می‌دهد. وی به دیگر جزئیات پروژه اشاره کرد و افزود مایکروسافت هنوز زمانی تقریبی برای انتشار نسخه‌ی بتا مشخص نکرده است. البته این پروژه در چند ماه آینده دردسترس کاربران اینسایدر قرار خواهد گرفت. مایکروسافت مدت‌ها است پروژه‌ی نزدیک‌کردن ویندوز به لینوکس را آغاز کرده است. چهار سال پیش، WSL معرفی شد که در آن زمان، پوسته‌ی Linux Bash را به ویندوز ۱۰ اضافه کرد. با Bash و WSL می‌توانید اکثر ابزارهای پوسته‌ی لینوکس و زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب لینوکس را اجرا کنید. 

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید