همراه اول با خرید ۲۰ درصد سهام جاجیگا، وارد صنعت گردشگری شد

۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱


مدیرعامل «حرکت اول»، صندوق سرمایه‌گذاری زیرمجموعه‌ی همراه‌اول، اعلام کرد که این شرکت ۲۰ درصد از سهام جاجیگا را دراختیار گرفته است.


شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «حرکت اول»، بازوی سرمایه‌گذاری اپراتور همراه‌اول روی استارتاپ‌ها، در نشست رسانه‌ای آنلاینی از سرمایه‌گذاری روی استارتاپ جاجیگا، استارتاپ حوزه‌ی رزرو محل اقامت، خبر داد. «حرکت اول» صندوق سرمایه‌گذاری زیرمجموعه‌ی همراه‌اول، واحد سرمایه­‌گذاری خطرپذیری است که شرکت ارتباطات سیار ایران باتوجه‌به سیاست‌های خود درزمینه‌ی سرمایه­‌گذاری حوزه‌ی دیجیتال، آن را راه‌اندازی کرد. این واحد وظیفه‌ی حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در مراحل اولیه‌ی رشد و توسعه را برعهده دارد. در این نشست خبری، میزان سرمایه‌گذاری «حرکت اول» اعلام نشد؛ اما براساس اظهارات محمدمهدی عباس‌خانی، مدیرعامل حرکت اول، این شرکت ۲۰ درصد از سهام جاجیگا را در مذاکرات دراختیار گرفته است. به‌گفته‌ی وی، دیگر اطلاعات و جزئیات این سرمایه‌گذاری محرمانه است.

محمد مهدی عباسخانی در این نشست اعلام کرد که با این سرمایه‌گذاری، «حرکت اول» وارد صنعت جدید گردشگری شده است. وی صنعت گردشگری را با وجود تأثیرپذیری از فضای کرونا، حوزه‌ی مناسبی برای فعالیت‌های استارتاپی دانست. به‌گفته‌ی عباسخانی، حوزه‌ی گردشگری حتی در وضعیت فعلی نیز ظرفیت رشد را دارد و این بازار تا سال‌های آینده پررونق‌تر خواهد شد.

عباسخانی افزود «حرکت اول» باتوجه‌به توانایی مدیریتی و تیم جاجیگا، آمادگی گسترش این تیم را دارد و با این سرمایه‌گذاری، می‌کوشد این تیم را به بازیگر اول در بازار ایران تبدیل کند. مدیرعامل «حرکت اول» سرمایه‌گذاری در جاجیگا را قدم اول برای حضور در زنجیره‌ی گردشگری دانست و اعلام کرد که تنها هدف مجموعه‌ی «حرکت اول» سرمایه‌گذاری روی یک پلتفرم نیست؛ بلکه در بحث بلیت آنلاین هم وارد مذاکراتی شده‌اند که جزئیات آن به‌زودی اعلام می‌شود.

«حرکت اول» تا سال سال ۱۴۰۱، هزارمیلیارد تومان روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند
«حرکت اول» پیش‌از‌این نیز اعلام کرده بود که تا پایان سال جاری، ۴۷۰ میلیارد تومان و تا سال ۱۴۰۱، هزارمیلیارد تومان روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و هر سه هفته یک‌بار خبر سرمایه‌گذاری جدیدی از «حرکت اول» منتشر خواهد شد. در همین زمینه، شرکت «حرکت اول» در تابستان سال جاری نیز با استارتاپ‌های «پینکت» و «همراه‌مکانیک» قرارداد سرمایه‌‌گذاری امضا کرد و حال بخشی از این سرمایه‌گذاری نیز در جاجیگا انجام شده است.


به‌گفته‌ی بابک سهرابی، مدیرعامل جاجیگا، فروش ۲۰ درصد از سهام جاجیگا به «حرکت اول»، منجر به این خواهد شد تا با تلاش‌های این تیم، به بازیگران اصلی سایت‌های رزرو اقامتگاه تبدیل شوند. او درباره‌ی چرایی جذب سرمایه اعلام کرد که این استارتاپ پیش از کرونا مذاکراتی را با VCهای گوناگون (شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر) آغاز کرده بود که با شیوع کرونا به‌تأخیر افتاد. به‌گفته‌ی مدیرعامل جاجیگا، پس از گذشت مدت‌زمانی از عمر هر استارتاپ، لازمه‌ی ادامه‌دادن مسیر جذب سرمایه است. سهرابی اذعان کرد که سرویس و توانایی این استارتاپ را به بخش بزرگ‌تری از بازار باید عرضه کرد؛ زیرا درحال‌حاضر، چهارچوب‌ها و ساختار اولیه‌ی این استارتاپ آماده‌ی این سطح از گسترش است.

به‌گفته‌ی مدیرعامل جاجیگا، حمایت فقط به جذب سرمایه ختم نمی‌شود و دلیل انتخاب سرمایه‌گذار خطرپذیری مانند «حرکت اول» ارتباطش با همراه‌اول بود. بابک سهرابی این همکاری را فرصتی برای دستیابی به کاربران بیشتری در سراسر ایران با کمک همراه‌اول دانست.

گردش مالی بازار رزرواسیون اقامتگاه در سال ۱۳۹۸ بین سه تا پنج‌هزار میلیارد تومان بوده است
درادامه، سهرابی اعلام کرد که با جذب سرمایه در وهله‌ی اول، فرایند جذب نیرو در این استارتاپ‌ انجام می‌شود و بخش دیگری از سرمایه نیز، به برندینگ و تبلیغات تعلق دارد. به‌گفته‌ی مدیرعامل جاجیگا، بازار رزرواسیون اقامتگاه در ایران بازار بزرگی است و طبق آمارهای سال ۱۳۹۸، گردش مالی این بازار بین سه تا پنج‌هزار میلیارد تومان در سال گزارش شده است. بااین‌حال، او سهم بخش آنلاین از این بازار را بین ۲ تا ۵ درصد اعلام کرد و افزود که هدف از جذب سرمایه‌گذار برای این استارتاپ افزایش سهم آن در بخش آنلاین از بازار رزرواسیون اقامتگاه است. مدیرعامل جاجیگا تأکید کرد که درحال‌حاضر، حوزه‌ی رزرواسیون آنلاین اقامتگاه‌ها هنوز بازیگر اصلی ندارد و جاجیگا و رقبایی چون «اتاقک» و «جاباما» و وب‌سایت «شب در یک میدان» بدون رهبر اصلی رقابت می‌کنند. سهرابی اضافه کرد که هدف استارتاپ جاجیگا تبدیل‌شدن به بازیگر اصلی این حوزه با اختلافی بسیار زیاد است.


به‌گفته‌ی مدیرعامل جاجیگا، این استارتاپ درزمینه‌ی جذب گردشگران خارجی نیز فعالیت می‌کند و تلاش می‌کند با ارائه‌ی چنین اقامتگاه‌هایی، فرصت زندگی واقعی در ایران را به گردشگران اهدا کند. بابک سهرابی، مدیرعامل استارتاپ جاجیگا، اعلام کرد پنج‌هزار اقامتگاه فعال در سراسر کشور از ۱۷۰ شهر و روستا زیر پوشش جاجیگا قرار دارد و دوهزار میزبان در این پلتفرم خدمات خود را عرضه می‌کنند. وی در‌ادامه اضافه کرد که در گزارش‌های جاجیگا، رشد هرماه با رشد ماه مشابه سال گذشته مقایسه می‌شود؛ ازاین‌رو تا آبان ۱۳۹۸، جاجیگا هرماه میانگین رشد هشت تا نُه‌برابری درمقایسه‌با ماه مشابه سال گذشته را تجربه کرد. وی دلیل سنجیدن رشد به این شیوه را وابسته‌بودن صنعت گردشگری به فصل‌های سال عنوان کرد.

پنج‌هزار اقامتگاه فعال از ۱۷۰ شهر و روستا در سراسر کشور زیر پوشش جاجیگا هستند
مدیرعامل استارتاپ جاجیگا بیان کرد از آبان سال گذشته، رقم رشد جاجیگا به چهار برابر رسید و در زمان شیوع کرونا، رشد این استارتاپ متوقف شد. او تأکید کرد که در اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹، رشد متوقف بود و در اواخر اردیبهشت، فعالیت جاجیگا مجددا آغاز شد و درحال‌حاضر، به‌صورت میانگین از اردیبهشت تا شهریور درمقایسه‌با ماه‌های مشابه سال گذشته، رشد دوبرابری را تجربه کرده است.


وی در پاسخ به انتقادهای موجود از عملکرد پلتفرم‌های گردشگری در روزهای شیوع کرونا نیز عنوان کرد که تیم جاجیگا توانسته است پاسخ این انتقادها را با عملکردی درست بدهد. بابک سهرابی معتقد است که هم‌اکنون، بیش از هزار اقامتگاه ضدعفونی‌شده در جاجیگا وجود دارد و به تک‌تک صاحبان آن‌ها آموزش‌های لازم برای ضدعفونی‌کردن محل اقامت داده شده است. درپایان، سهرابی به گزینه‌ی «ضدعفونی‌شده» در سایت نیز اشاره کرد که در آن، اقامتگاه‌های ضدعفونی‌شده به کاربران نشان داده می‌شود.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید