عضو اتاق بازرگانی: اینستاگرام بازاری ۵ هزار میلیارد تومانی در کشور دارد

۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

اگرچه زمزمه‌های تکذیب‌شده‌ای درباره فیلترینگ اینستاگرام به گوش می‌رسد اما اکنون رئیس کمیسیون کسب‌و‌کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده که فیلترینگ اینستاگرام، باعث اثرات مخرب مستقیم و غیرمستقیم بر فضای اقتصادی حوزه کسب‌و‌کارهای اینترنتی، و کل اقتصاد کشور خواهد شد. «افشین کلاهی» اعلام کرده که حجم بازار اینستاگرام در بین کاربران ایرانی در یک سال حدود ۵ هزار میلیارد تومان است.


 کلاهی در گفتگویی با ایلنا گفته که بیش از ۲۴ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعال است که ۳۷ درصد آنها حداقل یک بار خرید و فروش انجام داده‌اند و یک بازار ۵ هزار میلیارد تومانی در سال را ایجاد کرده‌اند. او با ذکر این نکته که یک نگرش در حاکمیت مبنی بر محدودیت شبکه‌های اجتماعی وجود دارد تاکید کرده که هنوز هیچ مصوبه‌ یا برنامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام به وجود نیامده است: «حداقل من از آن بی‌اطلاع هستم.» او تاکید کرده که تجربه فیلترینگ دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و تلگرام نشان داده که این مسدودیت‌ها کاری از پیش نمی‌برد:

«ما تجربه فیلترینگ را قبلا در مورد شبکه‌های دیگر مثل توییتر، فیسبوک و تلگرام داشته و نتیجه را دیده‌ایم. به نظر می‌رسد که فیلتر کردن این شبکه‌ها فقط پروسه را کمی سخت کرده یا باعث رونق رقیب آنها شده، اما باعث موفقیت در عدم استفاده مردم از آنها نشده وتنها وقت و هزینه بیشتری را از آنها گرفته است.»

او تاکید کرده که همین اتفاق مشابه برای اینستاگرام نیز رخ خواهد داد و نباید اینطور متصور شد که فیلترینگ باعث فضای مجازی سالم تر یا رونق گرفتن شبکه‌های مشابه داخلی خواهد شد چرا که این تصور به زعم کلاهی، یک تصور واهی و غلط است. رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تاثیر فیلترینگ احتمالی اینستاگرام بر کسب‌وکارها گفت:

«فیلترینگ اینستاگرام باعث اثرات مخرب مستقیم و غیرمستقیم بر فضای اقتصادی حوزه کسب و کارهای اینترنتی و کل اقتصاد خواهد بود. ما حدود ۲۴ میلیون کاربر اینستاگرام داریم که بر اساس برآوردها، ۳۷٪ از آنها حداقل یک بار روی اینستا خرید و فروش انجام داده‌اند و این بازاری افرون بر ۵ هزار میلیارد تومان در سال است.»

به گفته کلاهی حدود ۲۰۰ هزار کسب و کار ایرانی فعال روی شبکه‌های مجازی نظیر اینستاگرام فعال هستند: «فیلتر شدن این شبکه باعث می‌شود که بخش بزرگی از این فعالان اقتصادی با چالش جدی مواجه شوند. این در حالی است که فراگیری ویروس کویید ۱۹ با وجود اینکه باعث افزایش استفاده از فضای مجازی برای سفارشات شده، اما مشکلات اقتصادی مردم حجم فروش را کاهش داده است.»

کلاهی همچنین جدا از وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و کسب‌وکارهای خرد به اهمیت تجاری اینستاگرام در بازاریابی و مارکتینگ اشاره کرده و گفت که «بسیاری از شرکت‌ها و برندها نیز از این فضا برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند که آسیب جدی خواهند دید. افرادی هم در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند که به کلی شغل خود را از دست خواهند داد.»

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که فیلتر کردن این بسترها باعث ناامن شدن فضای اقتصادی کشور می‌شود چرا که باعث خروج سرمایه‌ها از کسب و کارهای اینترنتی خواهد بود. او تاکید می‌کند که امنیت اولین لازمه هر فعالیت اقتصادی است و زمانی که کسب‌وکارها دائما با سایه فیلترینگ سر و کله بزنند، هیچ امنیتی در اینباره حس نمی‌کنند :«ضمن اینکه یکی از بهترین ابزارهای ارتباط مستقیم با مشتریان از دست می‌رود.»

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید