چرا برخی کاربران همچنان از ویندوز ۷ استفاده می‌کنند؟

۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

وب‌سایت ZDNet با اجرای یک طرح مطالعاتی تلاش کرده است علت عدم به‌روزرسانی برخی کاربران به ویندوزهای جدیدتر را کشف کند و ببیند چرا برخی کاربران همچنان از ویندوز ۷ استفاده می‌کنند؟


بنابر گزارش وب‌سایت ZDNet، حدود ۱۰ درصد از بازدیدکنندگان این وب‌سایت همچنان از ویندوز ۷ استفاده می‌کنند. این وب‌سایت باتوجه‌به درصد بالای کاربران ویندوز ۷ تحقیقاتی را آغاز کرد و با برگزاری نظرسنجی تلاش کرده است تا پرده از راز این دسته کاربران بردارد.

همه‌ی داستان کنجکاوی از آنجایی شروع شد که گزارش Digital Analytic Program (برنامه‌ی تجزیه و تحلیل دیجیتال) دولت ایالات متحده منتشر شد و مدیران ZDNet متوجه حضور ۱۰ درصد از بازدیدکنندگان با سیستم‌عامل ویندوز ۷ شدند. این میزان باتوجه‌به قدیمی‌بودن ویندوز ۷ بسیار جالب بود؛ همچنین ازسویی دیگر کاربران ویندوز ۸ و ۸٫۱ نصف این مقدار را تشکیل می‌دادند. همین‌امر باعث شد که این رسانه برای روشن‌شدن علت ماجرا نظرسنجی برگزار کند. درظرف یک هفته از آغاز نظرسنجی، ۳٬۲۰۰ پاسخ به‌همراه ۵۰ ایمیل مستقیم برای آن‌ها ارسال شد. نتیجه شگفت‌آور بود.

در این نظرسنجی پرسش‌هایی برای کاربران مطرح شد. درادامه و به‌ترتیب با بیان پرسش، پاسخ کاربران را بررسی خواهیم کرد.

آیا قصد دارید درطی ۱۲ ماه آینده به ویندوز ۱۰ مهاجرت کنید؟
پاسخ شرکت‌کنندگان به این پرسش شامل ۵۸ درصد «نه»، ۲۷ درصد «مطمئن نیستم» و ۱۶ درصد «بله» بود.


چندین نفر از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی علت استفاده از ویندوز ۷ را سرعت پایین به‌روزرسانی سیستم‌های سازمانی عنوان کردند و دونفر علت تأخیر در به‌روزرسانی‌های سازمانی در واحد IT را متوجه همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ می‌دانستند. برخی از کاربران نیز کمبود نیرو در واحد IT شرکت را مسبب تأخیر در به‌روزرسانی می‌دانستند. درنهایت، کم‌تر از یک درصد از پاسخ‌دهندگان علت عدم به‌روزرسانی به ویندوز ۱۰ را منع سازمان عنوان کردند، زیرا کامپیوترهای آن‌ها مخصوص شرکت هستند و تحت مالکیت شخصی خودشان قرار ندارد؛ بنابراین تصمیم درباره‌ی سیستم‌عامل آن نیز به‌عهده‌ی شرکت است.

آیا برای دریافت پشتیبانی اضافه از سمت مایکروسافت، هزینه‌ای پرداخت می‌کنید؟
با وجود اینکه مایکروسافت انتشار عمومی به‌روزرسانی ماهانه برای ویندوز ۷ را متوقف کرده است؛ اما برای افرادی که اشتراک Extended Security Updates را خریداری کردند، همچنان به‌روزرسانی منتشر می‌کند. این اشتراک اصلا ارزان نیست؛ بنابراین خرید آن برای کسب‌وکارهای کوچک توجیه اقتصادی ندارد.


در پاسخ به این پرسش فقط ۶ درصد از افراد شرکت‌کننده پاسخ «بله» برای خرید اشتراک ESU دادند و ۳ درصد درباره‌ی اشتراک اطلاعی نداشتند و باقی ۹۱ درصد نیز بدون دریافت به‌روزرسانی امنیتی از ویندوز ۷ استفاده می‌کردند.

عده‌ای از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعتراف کردند که کامپیوترهای دارای ویندوز ۷ را به اینترنت متصل نمی‌کنند و برخی دیگر گفتند که تلاش می‌کنند همیشه سایر نرم‌افزارها را به‌روز داشته باشند تا از بروز مشکل جلوگیری کنند. عده‌ی اندکی نیز معتقد بودند مایکروسافت درباره‌ی تهدیدهای امنیتی سیستم‌عاملی که دیگر تحت پشتیبانی این شرکت نیست، اغراق می‌کند تا مشتریان را به‌سمت نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل هدایت کند یا برای دریافت به‌روزرسانی امنیتی از مشتریان پول دریافت کند.

دلیل اصلی شما برای عدم استفاده از نسخه‌های بالاتر ویندوز چیست؟
پاسخ‌ها به این پرسش بسیار جالب بود و باعث شد تا نقطه‌ی عطف این تحقیق آغاز شود. درواقع، برای این پرسش پنج پاسخ گزینه‌ای ایجاد شده بود که پنجمین گزینه «موارد دیگر» بود و با انتخاب آن کاربران می‌توانستند نظر خود را شرح دهند. حدود هزاران نفر این گزینه را انتخاب کردند و دلایل خود را در کادر توضیحات نوشتند.


 سپس یک گروه توضیحات را مطالعه کردند و آن‌ها را درون دسته‌های بزرگ‌تر طبقه‌بندی کردند. ۱۰ درصد از پاسخ‌ها غیرقابل طبقه‌بندی بودند و با حذف آن‌ها ۲٬۸۵۵ پاسخ برای طبقه‌بندی باقی ماند.

طبقه‌بندی پاسخ کاربران در ۸ دسته انجام شد که به‌شرح زیر است:

سازگاری (۴۲ درصد):
پرتکرارترین دلیل افرادی که به نسخه‌های به‌روز ویندوز کوچ نمی‌کنند، عدم سازگاری است. مشکلات سازگاری چه از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عمده‌ترین علت عدم استفاده از نسخه‌های جدیدتر ویندوز است. ۴۰ درصد از افراد شرکت‌کننده گزینه‌ی سازگاری را انتخاب کردند و ۲ درصد از آن‌ها نیز گزینه‌ی «موارد دیگر» را انتخاب کرده بودند و سپس در توضیحات یکی از مشکلات عدم سازگاری را مثال زده بودند.


برای مثال، شخصی کامیپوترش را به دستگاه فرزکاری CNC قدیمی متصل کرده بود و باید برای سازگاری کامل با ویندوز ۷ آن را راه‌اندازی می‌کرد. علاوه‌براین، بسیاری از ابزار جانبی قدیمی درایور مخصوص ویندوز ۱۰ ندارد. همچنین، عده‌ای دیگر اشتراک همیشگی مجموعه نرم‌افزاری Adobe Creative را خریداری کرده بودند و تمایلی به تغییر ویندوز نداشتند.

درمیان پاسخ‌هایی که توضیح داشتند بیشترین میزان متعلق به طرفداران Windows Media Center بود. حدود ۱٫۵ درصد از پاسخ‌دهندگان در این بخش ادای احترام و وفاداری به Windows Media Center کرده بودند که در نوع خود بی‌نظیر است.

عدم تمایل به تغییر ویندوز (۳۲ درصد):
۱۷ درصد از کاربران گزینه‌ی آماده‌ی «دوست ندارم ویندوز را تغییر بدهم» را از بین پنج گزینه انتخاب کردند. اما، تعداد مشابهی نیز گزینه‌ی «موارد دیگر» را انتخاب کرده بودند و در توضیح خود گفته بودند که خودشان ویندوز ۷ را انتخاب کردند و تمایل ندارند جانشین آن یعنی ویندوز ۱۰ را نصب کنند.


بررسی جزئی پاسخ این دسته از افراد در ۴ بخش طبقه‌بندی شد. این چهار بخش عبارت‌اند از:

۱) بیشتر افراد ویندوز ۱۰ را بنابه دلایل ظاهری، نقص‌های فنی، عدم ثبات و... دوست نداشتند. ۲) حدود یک‌چهارم از این دسته افراد نیز به دلیل خاصی اشاره نکردند و فقط انزجار و تنفر خود را نسبت‌به ویندوز ۱۰ اعلام کردند. این دو گروه درمجموع، حدود ۱۰ درصد از کاربران ناراضی را تشکیل می‌دهند. ۳) عده‌ی اندکی نیز فقط بر علاقه‌ی خود نسبت‌به ویندوز ۷ تأکید داشتند و اعلام کردند که آن را بر ویندوز ۱۰ ترجیح می‌دهند. ۴) بخشی از کاربران معتقد بودند ویندوز ۷ از ویندوز ۱۰ بهتر است و از نظر رابط کاربری، ثبات و کنترل بیشتر کاربر روی ویندوز تجربه‌ی بهتری برای کاربران رقم می‌زند. به‌خصوص به این دلیل که ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی‌های امنیتی را بدون دخالت کاربر انجام می‌دهد. درکل، دو گروه طرفداران ویندوز ۷ درمجموع ۷ درصد دیگر را تشکیل دادند که با دو گروه قبلی به رقم ۱۷ درصد برسند.

به‌روزرسانی به ویندوز جدید گران‌قیمت است (۱۰ درصد):
جای تعجب دارد که عده‌ی نسبتا زیادی این گزینه را عنوان کردند، زیرا هنوز به‌روزرسانی از ویندوزهای قدیمی به ویندوز ۱۰ ‌رایگان انجام می‌شود و هزینه‌ای دربر نخواهد داشت. برای مثال، کاربری از خاورمیانه در پاسخ خود گفته است که به‌روزرسانی به ویندوز جدید باتوجه‌به تفاوت دلار با واحد پول رایج کشورش به‌هیچ عنوان معقول نیست.

به‌روزرسانی‌های امنیتی اجباری ویندوز ۱۰ (۵ درصد):
بسیاری از افراد شرکت‌کننده عدم رضایت خود را نسبت‌به آپدیت‌های اجباری و آپدیت‌های پراز ایراد ویندوز ۱۰ اعلام کردند. برای مثال، یکی از شرکت‌کنندگان گفت:

تاکنون مجبور نشدم هیچ سیستم‌عاملی را به‌خاطر آپدیت ناقص و پراز ایراد دوباره نصب کنم، درحالی‌که به‌نظر می‌رسد این فرایند در ویندوز ۱۰ مدام تکرار می‌شود.

کاربر دیگری صراحتا از عدم توانایی کنترل روی به‌روزرسانی‌ها شکایت کرده و گفته است:

من مالک کامپیوترم هستم، پس من باید تصمیم بگیرم که چه زمانی آپیدت‌ها نصب شوند، نه مایکروسافت!

حریم شخصی، دورسنجی و جاسوسی اطلاعات (۳ درصد):
این گروه متشکل از افرادی بودند که نسبت‌به جاسوسی اطلاعات و عدم حفظ حریم شخصی به‌وسیله‌ی Telemetry مایکروسافت ناراضی بودند و حدود یک درصد از افراد گروه نیز به‌صورت واضح از عبارت «عدم اطمینان» استفاده کردند.

ترس از به‌روزرسانی، ناتوانی در به‌روزرسانی و مشغله‌ی زیاد کاری (۳ درصد):

بخشی از افراد شرکت‌کننده نگران ازدست‌رفتن اطلاعات یا برنامه‌های خاصی بودند و به‌همین دلیل سراغ به‌روزرسانی نرفتند.

همچنین، افرادی هستند که آنقدر مشغله‌ی کاری دارند که زمان نصب ویندوز جدید و نصب تمام برنامه‌های موردنیاز خود را ندارند. یک‌سوم دیگر از افراد این گروه نیز سخت‌افزار قدیمی دارند و قادر نیستند به‌روزرسانی را انجام دهند. در این بین شخصی در توضیح علت عدم نصب ویندوز ۱۰ اعتراف کرده بود که تنها دلیلش «تنبلی» است.

آموزش و پشتیبانی (۳ درصد):
پیش‌بینی شده بود که تعداد افراد بیشتری در این طبقه‌بندی قرار بگیرند؛ اما ظاهرا عده‌ی زیادی از کاربران با تغییرات به‌خوبی کنار خواهند آمد.

کوچ به پلتفرم لینوکس (۱ درصد):
درنهایت، تعداد کمی از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی اعلام کردند که به سیستم‌عامل لینوکس کوچ کردند یا درحال انتقال به پلتفرم لینوکس هستند.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید