گوگل میزبان قابلیت جستجو برای آهنگ از طریق زمزمه یا آواز خواندن شد

۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

گوگل قابلیت جست‌و‌جو‌ برای موسیقی ازطریق زمزمه کردن یا آواز خواندن را معرفی کرد. این قابلیت از الگوریتم‌های یادگیری ماشین اختصاصی گوگل استفاده می‌کند.


گوگل به‌تازگی قابلیت جدیدی به موتور جست‌و‌جوی خود اضافه کرده است که به شما امکان می‌دهد ازطریق زمزمه کردن، سوت زدن یا آواز خواندن، بفهمید آهنگی که در ذهن دارید کدام است. قابلیت جدید گوگل به‌نوعی نسخه‌ی بهبودیافته‌ی قابلیت جست‌و‌جوی موسیقی بر اساس صدا محسوب می‌شود که این شرکت و سرویس‌هایی همچون شزم اپل (Apple Shazam) ارائه می‌دهند.

از این به بعد، کاربران می‌توانند پس از بازکردن جدیدترین نسخه‌ی اپلیکیشن Google یا ویجت Google Search، روی آیکون میکروفون ضربه بزنند و با فرمان صوتیِ What’s The Song یا ازطریق گزینه‌ی Search a Song برای جست‌و‌جوی موسیقی ازطریق صدا اقدام کنند.

بر اساس گفته‌ی گوگل، این قابلیت اکنون برای تمامی کسانی که از گوگل به زبان انگلیسی در سیستم‌‌عامل iOS یا بیش از ۲۰ زبان در سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند دردسترس قرار دارد. گوگل می‌گوید در آینده شمار زبان‌های تحت پشتیبانی قابلیت جدید را در iOS و اندروید افزایش می‌دهد. طبق گفته‌ی گوگل، قابلیت جدید که با نام «Hum to Search» شناخته می‌شود، در گوگل اسیستنت هم دردسترس قرار دارد.


همان‌طور که می‌شد انتظار داشت، قابلیت جدید موتور جست‌و‌جوی گوگل از الگوریتم‌های یادگیری ماشین که به‌‌صورت اختصاصی توسط این شرکت توسعه داده شده‌اند برای پیدا کردن موسیقیِ مد نظر شما استفاده می‌کند. گوگل می‌گوید فناوری جدیدی که طراحی کرده است به‌منظور پیدا کردن موسیقی از شما نمی‌خواهد با صدای بسیار بلند مشغول آهنگ خواندن شوید. درواقع طبق گفته‌ی اهالی مانتین‌ویو، سرویس جدید دارای قابلیت‌های داخلی است و بر اساس آن‌ها به سطح‌های مختلف صدا حساسیت نشان می‌دهد. 


به‌علاوه سرویس جدید گوگل به‌صورت درصدی به نتیجه‌ی پیداشده امتیازی خاص ارائه می‌دهد تا بر اساس آن از صحت نتیجه مطمئن شوید. سرویس گوگل همچنین فهرستی از نتایجی که ممکن است با موسیقیِ خوانده‌شده توسط شما سازگار باشند نشان می‌دهد. کلیک کردن روی هر نتیجه باعث نمایش اطلاعات بیشتر درباره‌ی موسیقی و خواننده‌ی آن می‌شود و در صورت امکان، موزیک‌ویدئوی آن را نیز به‌نمایش می‌گذارد. همچنین لینک حاوی موسیقی مد نظر شما در سرویس‌های استریم موسیقی ارائه می‌شود تا سریعا به آن دسترسی پیدا کنید. 


گوگل با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی در وبلاگ رسمی خود گفت سرویس جدیدش موسیقی را به‌طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهد تا تمامی جزئیات آن را در قالب آنچه گوگل «اثر انگشت» موسیقی خطاب می‌کند، جمع‌آوری کند. بنابر‌ بیانیه‌ی جدید گوگل، الگوریتم یادگیری ماشین پس از بررسی کامل صدای آواز کاربر، آن را به «یک دنباله‌ی مبتنی‌ بر عدد» تبدیل می‌کند که بیا‌ن‌کننده‌ی ملودی آهنگ است و سپس این دنباله‌ی عددی را با دیگر موسیقی‌ها مقایسه می‌کند. گوگل می‌گوید مدل‌های یادگیری ماشین خود را با استفاده از منابع مختلف نظیر صدای آواز و سوت زدن و زمزمه کردن انسان و البته صداهای ضبط‌شده در استودیو تمرین می‌دهد.

 

سرویس جدید گوگل تغییر بسیار مهمی در فناوری تشخیص آهنگ این شرکت اعمال می‌کند و بسیار پیشرفته‌تر از قبل است. گوشی‌های سری پیکسل دارای قابلیتی تحت عنوان Now Playing هستند که ازطریق آن می‌توان موسیقی را تشخیص داد. قابلیت مورد بحث در پس‌زمینه به موسیقی گوش می‌دهد و در هر زمان که موسیقی سازگار را در دیتابیس آفلاین خود پیدا کرد، نتیجه را نشان می‌دهد؛ نکته‌ی مهم این است که فرایند یادشده به‌صورت محلی انجام می‌شود و هیچ داده‌‌ای به سرورهای ابری فرستاده نمی‌شود. همین فناوری در قابلیت SoundSearch که گوگل در اپلیکیشن خود معرفی کرد استفاده می‌شود. 


گوگل نخستین شرکتی نیست که چنین اقدامی انجام می‌دهد. سرویس Midomi شرکت SoundHound نیز می‌تواند ازطریق آواز خواندن یا زمزمه کردن، موسیقی را تشخیص دهد؛ بااین‌حال سرویس‌های گوگل بسیار بیشتر استفاده می‌شوند و باید دید قابلیت جدید موتور جست‌و‌جوی گوگل تا چه حد دقیق ظاهر می‌شود.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید