وزیر ارتباطات: شبکه ملی اطلاعات، اینترنت ملی نیست

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات با نام شهيد حاج قاسم سليمانی و با هدف حمایت از خدمات پایه هم‌چون پیام‌رسان و جستجوگر ملی راه‌اندازی شد.


مراسم افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، ظهر امروز، یکشنبه ۱۶شهریور، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس کمیسیون صنایع برگزار شد. دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات که «شهيد حاج قاسم سليمانی» نام گرفته است، دارای هزار رک، ۱۳/۶۰۰ هسته پردازشی، ۱۰ پتابایت فضای ذخیره‌سازی و تبادل ترافیک با ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه، در پردیس ارتباطی بومهن افتتاح شد. هدف افتتاح این مرکز، پشتیبانی از برخی خدمات کاربردی در بستر شبکه ملی اطلاعات مانند پیام‌رسان‌ها و موتورهای جستجوگر بومی و تولیدکنندگان محتوا اعلام شده است.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی درابتدای مراسم اظهار کرد که ایران ازلحاظ اقتصادی در موقعیتی نیست تا خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات را از ابتدا بسازد، بلکه قصد دارد این خدمات را بومی‌سازی کند. فیروزآبادی از «گوگل ملی» به‌عنوان مثال یاد می‌کند و می‌گوید مدل اقتصادی مناسبی برای شروع کار پیام‌رسان، موتور جستجو و ایمیل وجود ندارد؛ به‌همین‌جهت، راه‌اندازی مرکز داده می‌تواند زیرساخت اصلی برای ارائه‌ی خدمات پایه شبکه را فراهم کند.

فیروزآبادی: ایران قصد ندارد سرویس‌های پرکاربرد اینترنتی را از ابتدا طراحی کند بلکه به‌دنبال بومی‌سازی است.


ما می‌خواهیم پلتفرم‌های بومی داشته باشیم که به مشابه آن‌ها دسترسی نداریم تا حدود ۷۰ سرویس‌ گوگل که روی ما بسته شده را فعال کنیم و به کاربران خدمات ارائه دهیم.

فیروزآبادی همچنین گفت ما به‌دنبال استقلال ایران در فضای مجازی هستیم تا بتوانیم امنیت را در شبکه‌های اجتماعی خودمان حفظ کنیم. به‌گفته‌ی فیروزآبادی، مردم ما دست‌کم نیاز به پلتفرمی دارند که خدمات عمومی و کاربردی خود را رفع کنند؛ کشورهای زیادی به این پلتفرم بومی دسترسی دارند و ایران هم امیدوار است تا در بخش پیام‌رسانی بتواند چنین پلتفرم کاربردی را راه‌اندازی کند. 

فیروزآبادی اضافه کرد که مرکز ملی فضای مجازی موظف است از سه پیام‌رسان حمایت کند تا زمانی‌که به ظرفیت ۵میلیون کاربر برسند اما پس از آن، شرکت‌ها باید با تغییر مدل کسب و کار به رشد خود ادامه دهد. دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد که اکنون هم بخش خصوصی برخی پلتفرم‌های داخلی را راه‌اندازی کرده که بسیار پرکاربرد و موفق هستند و گاهی تا ۲۵میلیون کاربر فعال نیز دارند؛ این درحالی است که حمایتی از آن‌ها صورت نگرفت و خود عامل رشد پلتفرم‌شان بودند.

به‌گفته‌ی دبیر شورای فضای مجازی، دیتاسنتر جدید شبکه ملی اطلاعات نباید مرکز هاستینگ با تکنولوژی متوسط باشد؛ بلکه باید پیشران تکنولوژی، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های موردنیاز کشور باشد.

درادامه‌ی مراسم افتتاح، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات طی سخنانی، از مبلغ اختصاص‌داده‌شده برای توسعه‌ی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات دفاع کرد.

به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات، هزینه‌ی هسته‌ی شبکه ملی اطلاعات با ۲۰هزار گیگابیت‌برثانیه بالغ بر ۲۰هزار میلیارد تومان، هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از حمله‌های سایبری، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای شبکه دسترسی بخش خصوصی بوده و راه‌اندازی ۲۳ هزار کیلومتر فیبر نوری و چهار مرکز ملی تبادل اطلاعات برای ایجاد شبکه‌ای ارتباطی پایدار نیز دربردارنده‌ی مبالغ زیادی بوده است. جهرمی می‌گوید حوزه‌ی فناوری ارتباطات در سال‌های اخیر با تحریم‌های شدیدی مواجه شده و به‌همین‌جهت، در مسیر استقلال قرار گرفته است.

به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات، بسیاری از شرکت‌های ارتباطاتی، خدمات به ایران را قطع کرده و شرکت‌های ایرانی را تحریم کردند؛ درمقابل سرمایه‌گذاری‌هایی که صرف استقلال در امور ارتباطی و فناوری اطلاعات کشور شده، ۴۰۰ میلیارد تومان رقم زیادی نیست و این سرمایه‌گذاری ضامن رشد اقتصادی جوانان این کشور خواهد بود.

وزیر ارتباطات: هرکس شبکه ملی اطلاعات را اینترنت ملی بنامد، خائن است.


وزیر ارتباطات می‌گوید دولت ناگزیر از حمایت پلتفرم‌های داخلی است، چرا که وضعیت اقتصادی برای توسعه‌ی آن‌ها به‌صرفه و مطمئن نیست. آذری‌جهرمی بنا به همین گفته‌ها اظهار می‌کند که هرکس شبکه ملی اطلاعات را اینترنت ملی بداند، خائن است.

 

کسانی که واژه‌ی مجعول اینترنت ملی را به‌جای شبکه ملی اطلاعات به کار می‌برند، به کشور خیانت می‌کنند. شبکه ملی اطلاعات مادر شبکه‌های کشور است که اینترنت یکی از سرویس‌های آن است.

جهرمی گفت قرار نیست با ارائه‌ی خدمات پایه روی شبکه ملی اطلاعات، اینترنت ملی شود و یک سرویس بین‌المللی که سرمایه‌گذاری چندصد میلیاردی روی آن شده، در کشورمان پیاده‌سازی شود. به‌گفته‌ی جهرمی ما باید با سرویس‌های پایه، نیاز حداقلی مردم را تأمین کنیم.

وزیر ارتباطات همچنین اذعان کرد که نگرانی بابت قطع اینترنت و محدویت شبکه‌های مجازی وجود ندارد، چرا که خواسته‌ی دشمن همین است تا ما در صحنه‌ی جهانی حضور نداشته باشیم؛ بنابراین عقلانیت حکم می‌کند که خودمان را در این عرصه کمرنگ نکنیم.

 

جهرمی اعلام کرد که بنا به ارزیابی‌های وزارت ارتباطات، ۳۵ درصد از پروژه‌های مربوط به شبکه ملی اطلاعات پیش رفته است و تا پایان سال تمامی پروژه‌های تعریف‌شده برای این وزات‌خانه تکمیل می‌شود؛ حال آنکه مرکز ملی فضای مجازی اعتقاد دارد ۲۵ درصد از شبکه ملی اطلاعات تکمیل شده است.

آذری‌جهرمی درادامه‌ی صحبت‌های خود درباره‌ی حمایت از پیام‌رسان‌های بومی گفت، این پیام‌رسان‌ها تنها نیازمند سرور، رک و پهنای باند نیستند و از سایر دستگاه‌های اجرایی درخواست داریم تا طبق آیین‌نامه‌ی شورای عالی فضای مجازی، وظایف خود در حیطه‌ی حمایت‌های حقوقی و قضایی را انجام دهند تا فعالیت پیام‌رسان‌ها به نحو بهتری پیش برود. جهرمی در همین زمینه گفت: «پیام‌رسان‌ها نیاز به خدمات هم دارند و باید بتوانند خدمات دولت الکترونیکی و پرداختی را ارائه دهند.»

 

جهرمی: نیروهای مسلح در ساخت پیام رسان بومی همکاری می‌کنند.


وزیر ارتباطات اعلام کرد که سه ایمیل ملی با نام‌های چاپار، ایران میل و رشد و سه پیام‌رسان بومی اکنون در مرکز داده جدید شبکه ملی اطلاعات مستقر شده و میزبانی می‌شوند اما درصورت انجام‌نشدن وظایف دیگر دستگاه‌ها، نمی‌توان انتظار خدمات‌دهی رضایت‌بخش را از آن‌ها داشت. جهرمی با بیان اینکه دیگر بهانه‌ی سخت‌افزاری برای ارائه‌ی خدمات وجود ندارد، اعلام کرد که اکنون باید روی موضوعات نرم‌افزاری کار کرد. وی همچنین خبر داد که مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات تا دو هفته‌ی دیگر پیاده‌سازی می‌شود.

به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، ظرفیت پذیرش خدمات پایه‌ی آموزشی را دارد و بخش آموزشی بدون کمک‌گرفتن از خدمات ابری قادر به خدمت‌رسانی مناسب نخواهد بود.

به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات، برخی دستگاه‌ها و مرکز ملی فضای مجازی برای رشد سرویس‌های پایه‌ای شبکه ملی اطلاعات، با وزارت ارتباطات همکاری می‌کنند. در همین راستا، ستاد نیروهای مسلح توسعه‌ی زیرساخت‌های موتور جست‌وجوگر بومی و پیام‌رسان‌ها را برعهده گرفته است. جهرمی گفت وزارت ارتباطات از تمام ظرفیت‌های بخش‌های مختلف کمک می‌گیرد تا خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات تا در پایان دولت دوازدهم توسعه یابد و ایران درزمینه‌ی خدمات حیاتی روی پای خود بایستد.

وزیر ارتباطات با تأیید سخنان دبیر شورای فضای مجازی گفت، با پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات، حمله‌های متعدد روی گیت‌وی نمی‌تواند عملکرد شبکه را به خطر بیندازد و بدین‌ترتیب، رشد اقتصاد دیجیتال کشور تضمین می‌شود. وی اضافه کرد خدمات پایه‌ای که روی شبکه ملی اطلاعات ارائه می‌شود، ضامن بازدارندگی در حملات دشمن است.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید