چرا امکان حذف مایکروسافت اج از ویندوز 10 وجود ندارد؟

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای، دلیل اجازه‌ندادن به کاربران ویندوز ۱۰ برای حذف نسخه‌ی جدید اج را شرح داد. این نسخه از اج، از مدتی پیش به‌صورت اجباری روی رایانه‌ها نصب شده است.


ویندوز ۱۰ مایکروسافت به‌صورت پیش‌فرض با مرورگر اج (Microsoft Edge) منتشر می‌شود و ردموندی‌ها اجازه‌ی حذف این مرورگر را به کاربران نمی‌دهند؛ اقدامی که با انتقاد کاربران مواجه شده است. در همین زمینه، مایکروسافت به‌تازگی اطلاعات بیشتری درباره‌ی این‌ موضوع منتشر کرده است که چرا اجازه‌ی حذف اج را به کاربران نمی‌دهد.

جدیدترین نسخه از مرورگر اج برپایه‌ی پروژه‌ی متن‌‌باز کرومیوم گوگل ساخته شده؛ یعنی همان موتوری که پیش‌تر خود گوگل از آن برای ساخت کروم استفاده کرده است. امروزه، گوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر وب دنیا در رایانه‌های شخصی مجهز به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ به‌حساب می‌آید. پیش‌تر در مرداد، مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نسخه‌ی جدید مایکروسافت اج درون به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ گنجانده شده است؛ بنابراین، امکان حذف یا استفاده از نسخه‌ی قدیمی اج وجود نخواهد داشت. 

مایکروسافت پست جدیدی روی وبلاگ خود منتشر کرد و گفت ازآنجاکه ویندوز از اپلیکیشن‌هایی پشتیبانی می‌کند که روی پلتفرم وب متکی هستند، مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۰ جزئی ضروری از این سیستم‌عامل محسوب می‌شود و امکان حذف‌کردن آن وجود ندارد. نخستین‌بار رسانه‌ی ویندوزلیتست بود که متوجه انتشار این بیانیه‌ی مایکروسافت شد.


این نخستین‌باری نیست که چنین اتفاقی در پلتفرمی به‌خصوص رخ می‌دهد و امکان حذف اپلیکیشن‌های پیش‌فرض از کاربران گرفته می‌شود. در سیستم‌های عامل مک و ویندوز و اندروید، اپلیکیشن‌های بسیار زیادی وجود دارند که نمی‌توانید از دستگاه حذفشان کنید. البته در نظر داشته باشید که مجبور نیستید از آن‌ها استفاده کنید و درصورت تمایل، می‌توانید در اکثر مواقع جایگزین آن‌ها را دانلود کنید.

مایکروسافت مرورگر اینترنت اکسپلورر و البته نسخه‌ی قدیمی اج را به‌همراه نسخه‌ی جدید ویندوز و به‌عنوان بخشی از سیستم‌عامل دردسترس قرار داده بود؛ اما رویکرد شرکت برای انتشار نسخه‌ی کرومیوم اج تفاوتی محسوس داشت. هنگام روی‌آوردن به کرومیوم، مایکروسافت نخستین‌بار مرورگر اج را روی سیستم‌‌عامل‌های macOS ،iOS، اندروید و ویندوز ۷ نیز منتشر کرد. تا پیش از انتشار به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۰، کاربران این سیستم‌عامل مجبور بودند برای استفاده از اج کرومیوم به‌صورت دستی آن را دانلود کنند.

چند ماه پیش، مایکروسافت رسما فرایند انتشار مرورگر جدید اج را ازطریق بخش Windows Update برای کاربران ویندوز ۱۰ آغاز کرد. مایکروسافت در آن زمان گفت امکان حذف‌کردن مرورگر اج از به‌روزرسانی جدید وجود ندارد. همان‌طورکه اشاره کردیم، حضور اج در سیستم‌عامل اجباری است؛ اما به استفاده از آن مجبور نیستید. بنابراین، هر کاربری که بخواهد، می‌تواند جایگزین‌هایی نظیر گوگل کروم را روی ویندوز ۱۰ دانلود و نصب کند. مایکروسافت در بیانیه‌ی جدیدش می‌نویسد که مرورگر اج به کاربران امکان می‌دهد داده‌های مهم را از مرورگرهای دیگر به این مرورگر کاملا منتقل کنند. 

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید