بررسی کارت گرافیک Nvidia RTX 3080 از نگاه رسانه‌های معتبر جهانی

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

بررسی کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3080 سرانجام ازسوی رسانه‌ی معتر جهانی منتشر شد. زومیت در ادامه نگاهی به نکات مطرح‌شده توسط این رسانه‌ها می‌اندازد.


انویدیا پس از ماه‌ها انتظار، سرانجام در یازدهم شهریورماه امسال جدیدترین نسل از کارت‌های گرافیک خود را با نام خانواده‌ی GeForce RTX 3000 رونمایی کرد. کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 برپایه‌ی معماری جدید امپر (Ampere) تولید شده‌اند و قدرت پردازشی بسیار زیادی را به‌ارمغان می‌آورند. انویدیا با نسل جدید کارت‌های گرافیک خود، وعده‌های بزرگی برای بهبود پردازش گرافیکی می‌دهد. کارت‌های نسل جدید انویدیا فعلا در سه مدل RTX 3090 (با قیمت ۱٬۴۹۹ دلار) و RTX 3080 (با قیمت ۶۹۹ دلار) و RTX 3070 (با قیمت ۴۹۹ دلار) معرفی شده‌اند. درحال‌حاضر امکان پیش‌خرید هیچ‌یک از کارت‌های جدید انویدیا وجود ندارد.

تیم سبز اعلام کرده است که کارت گرافیک RTX 3080 در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۷ شهریور ۱۳۹۹) به فروشگاه‌ها راه پیدا می‌کند. عرضه‌ی RTX 3090 برای روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰ (۳ مهر ۱۳۹۹) تعیین شده است. انویدیا گفته که قصد دارد RTX 3070 را ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۴ مهر ۱۳۹۹) روانه‌ی بازار کند که طبق ادعای همین شرکت، RTX 3070 می‌تواند عملکرد بهتری نسبت‌به RTX 2080 و RTX 2080 Ti از خود نشان دهد. 

به‌گفته‌ی انویدیا کارت گرافیک GeForce RTX 3080 می‌تواند دو برابر قدرت پردازشی بیشتری نسبت‌به RTX 2080 ارائه دهد، آن هم با قیمت مشابه. حتی گفته می‌شود کارت جدید انویدیا توانایی عبور از RTX 2080 Ti را هم دارد و می‌تواند بازی‌های ویدئویی را با وضوح 4K به‌شکلی چشم‌نواز و لذت‌بخش اجرا کند. تمامی این مزیت‌ها درشرایطی به‌دست می‌آیند که کارت گرافیک موردبحث تیم سبز از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) و قابلیت DLSS ویژه‌ی انویدیا که از هوش مصنوعی نشئت می‌گیرد استفاده می‌کند.


تا پیش از ورود جدی به عصر بازی‌های 4K، انویدیا وعده‌های مشابهی را با کارت گرافیک RTX 2080 داده بود؛ بااین‌حال در RTX 3080 شاهد عملی شدن این وعده‌ها هستیم. در نظر داشته باشید که عصر 4K با کارت گرافیک RTX 2080 Ti از راه رسید، اما این محصول ۱٬۱۹۹ دلار قیمت داشت و بسیاری از افراد توانایی خرید آن را نداشتند.

انویدیا رسما امروز امبارگوی انتشار بررسی کارت گرافیک RTX 3080 را برداشت تا رسانه‌ها اجازه‌ی انتشار آن را پیدا کنند. در همین راستا رسانه‌های معتبر جهانی، بررسی کارشناسانه‌ی خود را از RTX 3080 انویدیا منتشر کرده‌اند تا به ما امکان دهند بهتر توانایی‌های این کارت را بشناسیم. در ادامه نگاهی به بررسی کارت گرافیک GeForce RTX 3080 از نگاه رسانه‌های معتبر جهانی خواهیم انداخت.

 

The Verge
وعده‌ی بزرگ انویدیا برای فراهم‌سازی امکان اجرای بازی با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه ازطریق RTX 2080 درنهایت چندان رنگ حقیقت به‌خود نگرفت. بهترین گزینه برای اجرای بازی با این شرایط، کارت گرافیک ۱٬۱۹۹ دلاری RTX 2080 Ti بود که دو سال پیش، سرمایه‌گذاری بسیار منطقی و خوبی برای اجرای بازی‌های 4K به‌حساب می‌آمد. RTX 3080 با قیمت بسیار پایین‌تر (۶۹۹ دلار) امکان اجرای بازی‌های 4K را روی رایانه‌های شخصی فراهم می‌کند.


انویدیا در کارت گرافیک ۴۹۹ دلاری RTX 3070 نیز وعده‌های بزرگی در زمینه‌ی افزایش قدرت پردازشی داده است. بدین ترتیب در دنیای امروز اجرای بازی‌های 4K با تهیه‌ی کارت گرافیکی ارزان‌تر نسبت‌به دو سال پیش امکان‌پذیر است، حتی اگر استفاده از RTX 3070 به قیمت قرار دادن بخشی از تنظیمات بازی روی حالت‌های ضعیف‌تر باشد. 

RTX 3080 به‌لطف داشتن قدرت پردازشی خام بسیار زیاد و ارائه‌ی قابلیت‌های متنوع، قطعا نقش مهمی در حوزه‌ی گیمینگ 4K دارد؛ RTX 3080 بسیاری از وعده‌هایی را که انویدیا درباره‌ی RTX 2080 مطرح کرده بود به‌مرحله‌ی عملیاتی می‌رساند. دو سال پیش گفته شد DLSS و رهگیری پرتو، آینده‌ای هستند که دنیای بازی‌های ویدئویی به‌سمت آن‌ها حرکت می‌کند. به‌لطف پشتیبانی باز‌ی‌هایی نظیر Minecraft و Control و Fortnite و Call of Duty از فناوری‌های جدید انویدیا، RTX 3080 همان آینده‌ای را که وعده داده شده بود به‌ارمغان می‌آورد.

نسل بعدی کنسول‌های بازی، ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌اسیتشن ۵ نیز مجهز به قابلیت رهگیری پرتو خواهند بود و این یعنی در سال ۲۰۲۱ بازی‌های بیشتری با پشتیبانی از این فناوری خواهیم دید. بخش عظیمی از صنعت بازی درحال انطباق کامل با رهگیری پرتو است و این موضوع درنهایت به نفع گیمرها تمام می‌شود. 

 

اگر دارنده‌ی کارت‌های گرافیکی مثل GTX 1080 هستید، RTX 3080 می‌تواند تجربه‌ی بسیار متفاوتی از اجرای‌ بازی‌های ویدئویی را برای شما به‌ارمغان بیاورد، به‌خصوص در وضوح 1440p. کاربران زیادی ترجیح دادند سراغ کارت‌های سری RTX 2000 نروند، اما به‌احتمال زیاد نخواهند توانست دربرابر تهیه‌ی خانواده‌ی RTX 3000 مقاومت کنند.


حتی اگر جزو گیمرهایی هستید که به‌جای 4K به تجربه‌ی بازی‌ها با وضوح 1440p علاقه دارند، تهیه‌ی RTX 3080 می‌تواند منطقی‌ترین کار ممکن باشد؛ زیرا این کارت گرافیک قطعا تا چند سال شما را از تهیه‌ی کارت‌های جدید بی‌نیاز خواهد کرد. در زمینه‌ی اجرای بازی 4K، با کارت گرافیکی طرف هستید که می‌تواند به‌هنگام قرار دادن تمامی تنظیمات روی بهترین حالت ممکن، نرخ فریم لذت‌بخشی به‌نمایش بگذارد. گیمینگ 4K برای رایانه‌های شخصی از راه رسیده و پس از مدت‌ها، بسیار کم‌هزینه‌تر شده است. 

 

Trusted Reviews
رسانه‌ی تراستد ریویوز در بررسی کارت گرافیک RTX 3080 انویدیا بازی‌های مختلف را در بنچمارک‌های متنوع اجرا می‌کند و به‌شکلی دقیق کارت را موردبررسی قرار می‌دهد. کارشناس این وب‌سایت می‌گوید میزان بهبود قدرت پردازشی RTX 3080 به‌حدی کافی نیست که او را ترغیب کند به دارندگان RTX 2080 Ti بگوید سراغ تهیه‌ی RTX 3080 بروند. بااین‌حال برای سایر افراد، RTX 3080 گزینه‌ای عالی است.


تراستد ریویوز می‌گوید RTX 3080 در زمینه‌ی اجرای بازی‌های 4K نسبت‌به RTX 2080 Ti پیشرفتی قابل‌ملاحظه به‌خود دیده، آن هم در شرایطی که قیمتی کمتر دارد و به مشخصه‌های آینده‌نگرانه‌ای نظیر HDMI 2.1 مجهز شده است.

طبق نظر رسانه‌ی تراستد ریویوز تنها ضعف بزرگ RTX 3080 این است: زمانی‌که RTX 3080 برای جلوه دادن خود به‌عنوان «بهترین کارت گرافیک» بازار دراختیار دارد ممکن است محدود باشد؛ زیرا مدل قوی‌تر و بهتر کارت‌های سری امپر یعنی RTX 3090 در آینده‌ی بسیار نزدیک از راه می‌رسد، کارت گرافیکی که گرچه قیمت بسیار بیشتری دارد اما قدرت پردازشی سطح بالاتری را ارائه می‌دهد. کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 شرکت AMD نیز که با نام بیگ نوی (Big Navi) شناخته می‌شوند و معرفی‌شان برای هفتم آبان‌ماه برنامه‌ریزی شده می‌توانند بازار را برای RTX 3080 چالش‌برانگیزتر کنند.

AMD به‌طور معمول عادت دارد که با قیمت کمتر، قدرتی معادل محصولات انویدیا ارائه دهد؛‌ بنابراین کارت‌های سری بیگ نوی اگر قدرت مناسب داشته باشند قطعا می‌توانند برای RTX 3080 مشکل‌ساز شوند. همچنین پیش از تهیه‌ی RTX 3080 باید حتما به توان منبع تغذیه‌ی سیستم دقت ویژه داشته باشید؛ زیرا به‌احتمال زیاد به‌منظور استفاده از تمام پتانسیل RTX 3080 نیاز خواهید داشت که منبع تغذیه را نیز به‌روزرسانی کنید.

 

PC World
رسانه‌ی پی‌سی ورلد که کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Founders Edition را دراختیار داشته به‌طور کلی از عملکرد این کارت رضایت دارد و درعین‌حال، انتقاداتی نیز به محصول وارد می‌کند. کارشناس این رسانه می‌گوید در شرایط امروز RTX 3080 عملکرد خوبی در زمینه‌ی اجرای بازی‌های 4K دارد، اما ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی آن ممکن است تا چند سال آینده برای اجرای بازی‌های 4K کافی نباشد. حضور حافظه‌ی GDDR6X در RTX 3080 یکی از برگ‌های برنده‌ی آن به‌حساب می‌آید. حافظه‌ی GDDR6X می‌تواند داده‌ها را دو برابر سریع‌تر از استاندارد GDDR6 منتقل کند. بررسی‌های PC ورلد نشان داد فرایند انتقال داده به‌شکلی عالی انجام می‌شود و سرعت به‌هیچ‌وجه کاهش پیدا نمی‌کند.


رسانه‌ی PC ورلد نیز از احتمال کمبود RTX 3080 در هفته‌های اول عرضه خبر می‌دهد و می‌گوید کاربران می‌توانند پیش از تهیه‌ی این کارت، منتظر معرفی کارت‌های سری بیگ نوی AMD بمانند تا ببینند که تیم قرمز چه در چنته دارد. معماری RDNA 2 شرکت AMD امیدوارکننده و قدرتمند به‌نظر می‌رسد، بااین‌حال فراموش نکنید برند Radeon هنوز نتوانسته پس از گذر تقریبا ۳٫۵ سال قدرت پردازشی بیشتری نسبت‌به GTX 1080 Ti ارایه دهد. کارشناس رسانه‌ی PC ورلد می‌گوید امیدوار است AMD با خانواده‌ی بیگ نوی اوضاع را دست‌خوش تغییر کند، اما محقق شدن این اتفاق کمی بعید به‌نظر می‌رسد.

انویدیا در این نسل، تمام توان خود را به کار بست تا بهترین کارت‌های گرافیک را ارائه دهد. امپر را می‌توان بزرگ‌ترین جهش نسل‌به‌نسل انویدیا طی سال‌های اخیر به‌حساب آورد. کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Founders Edition نه‌تنها سریع‌ترین کارت گرافیکی که در تاریخ عرضه شده است به‌حساب می‌آید (البته تا هفته‌ی آینده و عرضه‌ی RTX 3090) بلکه باعث می‌شود کارت‌های نسل قبل انویدیا به‌‌شدت منسوخ به‌نظر برسند. به‌علاوه RTX 3080 باعث می‌شود قابلیت رهگیری پرتو بسیار عالی‌تر به‌نظر برسد.

کارت گرافیک GeForce RTX 3080 دلیل محکمی برای این گفته‌ی کارشناسان است که هرگاه فناوری جدید و انقلابی روی کار می‌آید، بهتر است منتظر نسل دومش بمانید و سپس سراغش بروید. 

Hexus
رسانه‌ی Hexus در بررسی دقیق خود از RTX 3080 می‌نویسد این کارت و دیگر کارت‌های خانواده‌ی RTX 3000 از راه رسیده‌اند تا استانداردهای جدیدی برای کارت‌های رده‌بالای بازار در بنجمارک‌ها تعیین کنند. بزرگ‌ترین و قدرتمندترین دای (Die) معماری امپر با نام GA102 شناخته می‌شود و قدرت پردازشی بسیار زیادی به‌ارمغان می‌آورد. Hexus با اشاره به توانایی‌های این دای، سراغ پهنای باند و بازده کلی آن می‌رود و می‌گوید GA102 «هیولایی واقعی» است و در برخی سناریوها تحت شرایط ویژه توانایی نزدیک شدن به حداکثر قدرت پردازشی ۴۰ ترافلاپس را هم دارد. 

کارت گرافیک RTX 3080 متکی‌بر تراشه‌ی قدرتمند GA102 امپر است و با بهره‌گیری از ۶۸ واحد SM (چندپردازنده‌ی جریانی) از مجموع ۸۴ واحد،‌ تقریبا ۸۵ درصد از توان عملیاتی این تراشه را حفظ می‌کند. رسانه‌ی Hexus می‌گوید RTX 3080 توانایی بهره‌گیری از تمام پتانسیل GA102 را ندارد، اما این موضوع باعث نمی‌شود با کارت گرافیک بسیار قدرتمندی طرف نباشیم. این رسانه می‌نویسد RTX 3080 به‌حدی سریع است که کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Super را هم به‌راحتی پشت سر می‌گذارد (این دو کارت قیمت مشابهی دارند). ازلحاظ فنی، RTX 3080 به‌میزان بیش از ۵۰ درصد سریع‌تر از RTX 2080 Super است و در بهترین شرایط ممکن، این عدد تا ۸۰ درصد هم می‌رسد.  

نکته‌ی بسیار مهم‌تر امکان اجرای باز‌ی‌های 4K/60fps با RTX 3080 است. این کارت گرافیک می‌تواند بازی‌ها را در شرایط یادشده با رهگیری پرتو و DLSS اجرا کند. کارت گرافیک جدید انویدیا به‌دلیل استفاده از تراشه‌ی مبتنی‌بر لیتوگرافی هشت نانومتری سامسونگ به‌جای لیتوگرافی هفت نانومتری TSMC، بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت به انرژی نیاز دارد. 

Hexus می‌نویسد RTX 3080 شامل قابلیت‌های مثبت فراوانی است و کارت گرافیکی دوست‌داشتنی به‌حساب می‌آید. اگر به‌دنبال سریع‌ترین کارت گرافیکی هستید که با پول می‌توان خرید (البته تا هفته‌ی بعد) GeForce RTX 3080 منطقی‌ترین گزینه‌ برشمرده می‌شود.

 

Wccftech
هنگامی که معماری تورینگ به بازار عرضه شد، بسیاری از کارشناسان درباره‌ی پشتیبانی از آن در آینده مطمئن نبودند. حال که دو سال از آن زمان گذشته، به‌شکلی بسیار بهتر می‌توانیم نگاهی به بازار بیاندازیم. با درنظرگرفتن آینده‌ای که برای صنعت بازی متصور شده‌ایم، می‌توانیم به‌وضوح ببینیم که تورینگ چه مزیت‌هایی برای بازار به‌ارمغان آورد. GeForce RTX 3080 تمامی قابلیت‌هایی را که تورینگ ارائه می‌داد وارد مرحله‌ای جدید می‌کند و وقتی بحث به قدرت پردازشی می‌رسد، بهتر از هر کارت گرافیکی که در بازار وجود دارد عمل می‌کند. 

طراحی خنک‌کننده‌ی مدل Founders Edition کارت گرافیک جدید انویدیا بسیار جالب به‌نظر می‌رسد. عملکرد بسیار بی‌سروصدا و کارآمد سیستم خنک‌کننده، امتیاز مثبتی به‌حساب می‌آید و می‌تواند هیولای ۳۲۰ واتی انویدیا را به‌خوبی خنک نگه دارد. وقتی که طرفداران انویدیا توان عملیاتی RTX 3080 را فهمیدند، درباره‌ی داغی بیش از حد آن نگران شدند، اما واضح بود که انویدیا برنامه‌های دقیقی در این زمینه دارد و نمی‌گذارد کارت گرافیکش با مشکل داغی بیش از حد و تضعیف عملکرد مواجه شود. 

کارشناس رسانه‌ی Wccftech با تأکید روی قدرت پردازشی عالی RTX 3080 می‌گوید این کارت گرافیک باعث می‌شود RTX 2080 Ti تا حد زیادی از رده خارج شود. این کارشناس می‌گوید اکنون به دورانی رسیده‌ایم که می‌توانیم از RTX 3080 به‌عنوان «کارت گرافیکی بسیار خوب» برای اجرای بازی‌های 4K یاد کنیم، بدون اینکه مجبور باشیم بیش از ۱٬۰۰۰ دلار پول بپردازیم. Wccftech به مزیت‌های بسیار خوب رهگیری پرتو اشاره می‌کند و می‌گوید چنین قابلیت‌هایی درنهایت تجربه‌ بازی‌های ویدئویی را بسیار لذت‌بخش‌تر می‌کنند. 

Wccftech می‌گوید بزرگ‌ترین نگرانی علاقه‌مندان به RTX 3080 باید منبع تغذیه‌ی سیستم باشد. به‌منظور بهره‌گیری از قابلیت‌های کارت گرافیک انویدیا، باید انرژی موردنیازش را فراهم کنید. اگر مدت‌ها است با کارت گرافیکی نظیر GTX 1080 Ti سر می‌کنید، بهتر است بدانید که سرانجام زمان ارتقا کارت گرافیک سیستم فرا رسیده است. حتی اگر RTX 2080 Ti داشته باشید نمی‌توانید از مزیت‌های متعددی که RTX 3080 ارائه می‌دهد غافل شوید. 

 

TechSpot
رسانه‌ی تک‌اسپات می‌گوید کارت گرافیک RTX 3080 عملکرد بسیار خوبی دارد، اما این تازه شروع راه برای کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری امپر است. این رسانه که آزمایش‌های دقیق متعددی روی کارت گرافیک جدید انویدیا انجام داده است می‌گوید RTX 3080 در هنگام اجرای بازی‌های 4K تا ۷۰ درصد عملکرد بهتر نسبت‌به RTX 2080 دارد. همچنین تک‌اسپات به معیاری تحت عنوان «هزینه به‌ازای هر فریم» اشاره می‌کند و می‌گوید RTX 3080 از این حیث نیز فوق‌العاده است. 

البته بهبودهای مورداشاره، در تمامی سناریوها برقرار نیستند. رسانه‌ی تک‌اسپات می‌گوید در وضوح 1440p بهبودها چندان پایدار نیستند؛ در برخی سناریوها RTX 3080 توانست با اختلاف ۷۰ درصد، RTX 2080 را از پیش‌رو بردارد، اما در برخی سناریو میزان تفاوت به ۲۵ درصد کاهش یافت. با درنظرگرفتن برچسب قیمت، بهبودی که RTX 3080 به‌خود دیده همچنان تحسین‌برانگیز است. تک‌اسپات می‌نویسد عوامل مهمی روی ارائه‌ی قدرت پردازشی بسیار عالی توسط کارت گرافیک انویدیا اثرگذار هستند که مواردی همچون معماری امپر و تعداد واحدهای SM را شامل می‌شود. 

وضوح‌های بالاتر به منابع بیشتری از کارت گرافیک سیستم نیاز پیدا می‌کنند و در همین وضوح‌های بالا است که می‌توان حداکثر قدرت پردازشی کارت‌ها را موردسنجش قرار داد. کارت گرافیک RTX 2080 Ti در زمینه‌ی اجرای بازی 4K عملکرد بهتری از RTX 2080 دارد، اما این اتفاق باعث می‌شود هنگام اجرای Doom شاهد کیفیت کمتر بافت‌های بازی باشید. آن دسته از دارندگان RTX 2080 که به اجرای بازی با وضوح 1440p و نرخ فریم بالا علاقه‌مند هستند، درصورت تهیه‌ی RTX 3080 شاهد بهبود عملکرد ۵۰ درصدی خواهند بود. 

تک‌اسپات می‌گوید توانایی RTX 3080 در اجرای بازی‌های 4K، اجرای بازی در وضوح‌های کمتر را به‌بهترین شکل تضمین می‌کند. البته یکی از ایرادهایی که به این کارت گرافیک وارد است، به حافظه‌ی گرافیکی آن مربوط می‌شود؛ جایی که انویدیا ترجیح داده از ۱۰ گیگابایت حافظه استفاده کند. تک‌اسپات GeForce RTX 3080 را در بازار امروز، کارت گرافیک بسیار ارزشمندی قلمداد می‌کند. طی ماه‌های پیش‌رو شاهد عرضه‌ی کارت‌های گرافیک بیشتری از خانواده‌ی امپر خواهیم بود و AMD نیز با خانواده‌ی بیگ نوی وارد رقابت با انویدیا خواهد شد. تک‌اسپات از توانایی‌های کارت گرافیک RTX 3080 بسیار خرسند است و قیمت آن را مناسب می‌داند. 

 

Tom's Hardware
تامز هاردور در بررسی دقیق کارت گرافیک RTX 3080 به فاصله‌ی دو ساله‌ی بین عرضه‌ی آن با عرضه‌ی کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری تورینگ اشاره می‌کند و می‌گوید از آن زمان تاکنون انویدیا شمار درخورتوجهی از کارت‌های گرافیک را برای بازارهای اقتصادی، میان‌رده و بالارده درکنار خانواده‌ی Super عرضه کرده است که همگی برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۲ نانومتری فین‌فت (FinFET) شرکت TSMC ساخته شده‌ بودند. AMD در اوایل سال ۲۰۱۹ با Radeon VII نخستین کارت گرافیک هفت نانومتری خود را عرضه کرد و سپس سراغ عرضه‌ی سری RX 5700 رفت. یک سال بعد، انویدیا سرانجام به مرحله‌ای رسیده که از تورینگ و لیتوگرافی ۱۲ نانومتری عبور کند.

تامز هاردور به سؤال مهمی اشاره می‌کند که امروزه ذهن کاربران زیادی را درگیر کرده است؛ آیا با وجود کارت مناسبی همچون RTX 3080، به قدرت پردازشی ارائه‌شده توسط RTX 3090 نیاز داریم؟ احتمالا خیر. روی کاغذ، RTX 3090 تنها ۲۰ درصد سریع‌تر از RTX 3080 است و قیمت بسیار بیشتری نسبت‌به آن دارد. احتمالا هنگام عملکرد در دنیای واقعی، تفاوت‌های بین عملکرد RTX 3090 با RTX 3080 بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود. کارت گرافیک RTX 3090 بیش از دو برابر حافظه‌ی بیشتری دارد،‌ اما در بسیاری از مواقع، به این مقدار از حافظه نیاز نیست. 

GeForce RTX 3080 سرانجام از راه رسید؛ کارت گرافیکی که با درنظرگرفتن برچسب قیمتش، قدرت پردازشی بسیار خوبی ارائه می‌دهد. تا ماه گذشته می‌توانستید با پرداخت ۲٬۵۰۰ دلار، دو کارت گرافیک RTX 2080 Ti را خریداری و آن‌ها را با NVLink به‌هم متصل کنید تا به عملکرد عالی دست یابید. امروز، نیازی به این کار نیست. کارت گرافیک RTX 3080 به‌حدی عملکرد خوبی دارد که شما را از چنین کاری بی‌نیاز کند.

در نظر داشته باشید که RTX 3080 در درجه‌ی اول برای اجرای بازی در وضوح بسیار بالا طراحی شده. درست است که می‌توانید وضوح 1440p را با جلوه‌های RTX اجرا کنید، اما این کارت مخصوص گیمینگ 4K است. اگر از مانیتور 1080p استفاده می‌کنید، نیازی به تهیه‌ی RTX 3080 نخواهید داشت؛ زیرا می‌توانید با کارت گرافیکی ضعیف‌تر به عملکردی بسیار خوب دست یابید. همین موضوع ذهن ما را سراغ دیگر کارت‌های جدید انویدیا یعنی RTX 3070 و RTX 3060 (که احتمالا به‌زودی معرفی می‌شود) می‌برد. حتی می‌توانیم به کارت‌هایی که AMD در صف معرفی دارد فکر کنیم.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید