تنظیمات حریم خصوصی گوگل حتی مهندسان این غول جست‌وجو را هم سردرگم کرده است

۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸

تعدادی از مهندسان گوگل در مصاحبه با رسانه‌ها از مشکلات متعدد سیستم حریم خصوصی گوگل صحبت کرده‌اند که حتی آن‌ها را نیز سردرگم می‌کند.


تنظیمات حریم خصوصی گوگل همیشه موضوع نقد و شکایت کاربران بوده‌ است. ظاهرا این تنظیمات، کارمندان خود شرکت را هم آزار می‌دهد. اطلاعات جدیدی که از واکاوی اسناد داخلی گوگل در جریان پرونده‌ی جمع‌آوری اطلاعات شرکت استخراج شد، گواهی بر سردرگمی کارمندان در تنظیمات حریم خصوصی هستند.

در بخشی از اسناد داخلی گوگل که گفت‌وگو‌های بین کارمندان را نشان می‌دهد، بحث آن‌ها پیرامون رابط کاربری و تنظیمات حریم خصوصی دیده می‌شود: «رابط کاربری جدید این احساس را ایجاد می‌کند که برای آسان کردن کارها طراحی شده است، اما به‌اندازه‌ی کافی پیچیده است تا کاربران، جزئیات آن را به‌راحتی درک نکنند». پرونده‌ی حقوقی کنونی علیه گوگل، با شکایت دادستان کل آریزونا، مارک برنویچ از ماه مه جریان دارد. اطلاعات جدید به‌تازگی از اسناد دادگاه استخراج شده‌اند و ابتدا یک رسانه‌ی محلی آن‌ها را منتشر کرد.

اسناد داخلی نشان می‌دهد کارمندان گوگل، طراحی و تنظیمات حریم خصوصی را گمراه‌کننده می‌دانند
برنویچ و تیمش در متن شکایت خود با استناد به پیام‌های داخلی گوگل می‌‌گویند: «حتی کارمندان رده بالای گوگل هم دیدگاهی نسبت به سطح و شرایط جمع‌آوری داده‌های موقعیت ندارند». پرونده‌ی بررسی و موشکافی در ایالت آریزونا علیه گوگل، از گزارشی در رسانه‌ی آسوشیتد پرس شروع شد. در این گزارش مربوط به سال ۲۰۱۸ ادعا شده بود که گوگل حتی پس از توقف تنظیمات Location History توسط کاربر، باز هم داده‌های موقعیتی او را در گوشی‌های اندرویدی و حتی آیفون جمع‌آوری می‌کند. در بخش دیگری هم ادعا شد که حتی با خاموش‌کردن قابلیت، برخی از اپلیکیشن‌های گوگل به‌صورت خودکار موقعیت کاربر را همراه‌با برچسب‌های زمانی ذخیره می‌کنند.

در بخشی از اسناد منتشرشده‌ی جدید، از زبان یکی از کارمندان گوگل می‌خوانیم: «من با گزارش هم‌نظر هستم. خاموش‌کردن تنظیمات موقعیت یعنی موقعیت‌یابی باید کاملا قطع شود، نه اینکه برای شرایط گوناگون، استثنا قائل شویم».

گوگل می‌گوید همکاری نزدیکی با دادستان آریزونا دارد و اسناد را طبق درخواست ارائه می‌کند. آن‌ها همچنین متعهد به پاسخ دادن به پرسش‌های متعدد دادگاه شده‌اند. خوزه کاستاندا، سخنگوی گوگل، درباره‌ی پرونده‌ی کنونی می‌گوید:

کنترل‌های متمرکز بر حریم خصوصی از مدت‌ها پیش در سرویس‌های ما پیاده‌سازی شده‌اند و تیم‌های ما همیشه درحال بحث‌ و گفت‌وگو و تلاش برای بهبود آن‌ها هستند. در مورد اطلاعات موقعیتی، ما بازخوردها را دریافت کرده و برای بهبود تنظیمات حریم خصوصی بسیار تلاش کرده‌ایم. حتی این اطلاعات جدیدی که به‌صورت ناقص استخراج و منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که تیم ما به‌دنبال کاهش سردرگمی و ابهام کاربران پیرامون تنظیمات حریم خصوصی بوده‌اند.

جریان‌های رسانه‌ای که پس از انتشار اخبار درباره‌ی موقعیت‌یابی گوگل به راه افتاد، شرکت را مجبور کرد تا تغییری عظیم در ساختارها و سیاست‌های خود اعمال کند. اکثر انتقادها متمرکز بر این حقیقت بود که گوگل، تنظیمات حریم خصوصی را در لایه‌های گوناگون اپلیکیشن‌ها مخفی می‌کند. اهالی مانتین ویو در واکنش به انتقادها تصمیم گرفتند تا طراحی اپلیکیشن‌ها و بخش تنظیمات را بهبود دهند. تغییرات جزئی که در سال‌های اخیر پیاده‌سازی شدند، در سیاست‌های کنونی گوگل به اوج رسیدند. از تنظیمات مهم کنونی می‌توان به پاک‌کردن خودکار تاریخچه‌ی جست‌وجو برای کاربران جدید اشاره کرد. کاربران کنونی باید برای تغییر تنظیمات، وارد صفحه‌ی Activity Controls شوند.

با وجود تغییرات متعددی که در سیستم مدیریت تنظیمات گوگل پیاده‌سازی شد، آن‌ها هنوز نیاز به اقدام‌هایی جدی‌تر دارند. اسنادی که در پرونده‌ی آریزونا منتشر شد، ابهام و سردرگمی تجربه‌ی کاربری در گوگل را به‌خوبی نشان می‌دهد.

گوگل تبلیغاتی شخصی‌سازی شده را برای کاربران نمایش می‌دهد. بخشی از شخصی‌سازی تبلیغات به موقعیت‌های مکانی وابسته است. کاربران در بخشی از تنظیمات می‌توانند تبلیغات شخصی‌سازی شده را غیرفعال کنند، اما در متن شکایت گفته شده که چنین تنظیماتی، باز هم مانع از نمایش تبلیغات مبتنی بر موقعیت کاربر نمی‌شود. درواقع با خاموش‌کردن تنظیمات، گوگل تنها به‌جای موقعیت‌یابی دقیق کاربر، موقعیت حدودی را در شعاع سه کیلومتری مدنظر قرار می‌دهد. در مجموع، تنظیمات گوگل در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های گوناگون نیز با هم تفاوت دارد که موجب سردرگمی بیشتر می‌شود.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید