کشف یک حفره امنیتی خطرناک در اینستاگرام که می‌توانست گوشی هوشمند کاربر را به ابزار جاسوسی تبدیل کند

۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

طبق گفته‌ی مقام‌های فیسبوک، مهندسان اینستاگرام موفق به برطرف‌کردن یک حفره امنیتی شده‌اند.


اینستاگرام از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که البته در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. بااین‌حال، اینستاگرام نیز مانند هر اپلیکیشن دیگری ممکن است گرفتار مشکلات امنیتی شود. به‌گفته مقام‌های فیسبوک، اخیرا حفره‌ای در اینستاگرام کشف شده که هکر با استفاده از آن می‌توانست به گوشی هوشمند کاربران دسترسی پیدا کند.

نحوه دسترسی به گوشی هوشمند کاربر به‌صورتی بوده است که هکر با ارسال تصویری حاوی کدی مخرب می‌توانست دستوراتی را در تلفن هوشمند طرف مقابل اجرا کند. با اجرای کدها نیز دسترسی به گوشی هوشمند کاربر میسر می‌شد.

با اینکه مقام‌های فیسبوک از برطرف شدن حفره امنیتی خبر می‌دهند؛ اما به‌نظر می‌رسد که این حفره از ماه آوریل شناسایی شده بود. رسانه بیزینس اینسایدر توضیح می‌دهد که حفره امنیتی را برخی محققان امنیت سایبری یافته‌اند. این حفره، اجازه دراختیار گرفتن گوشی هوشمند کاربر را با استفاده از کدهای مخرب جاسازی‌شده در تصویری ارسالی می‌داد. درواقع هکر می‌توانست کارهای مختلفی روی تلفن هوشمند کاربر انجام داده و حتی تمامی فعالیت‌های وی را تحت نظر بگیرد.


شرکت Check Point Security که توانسته حفره امنیتی را در ماه آوریل بیابد، هفته‌ی گذشته، مقام‌های فیسبوک را از وجود چنین حفره‌ای مطلع ساخته است. مقام‌های فیسبوک نیز اقدام به برطرف ساختن ایراد امنیتی کرده‌اند. بااین‌حال، کاربرانی که هنوز از نسخه قدیمی اینستاگرام استفاده می‌کنند، همچنان در خطر هک شدن هستند.

به‌گفته‌ی شرکت امنیتی، هکرها دسترسی بسیار بالایی به گوشی هوشمند کاربر با استفاده از حفره امنیتی پیدا می‌کنند و قادر به ارسال دستورها مختلف خواهند بود. روش انجام هک نیز به‌این‌صورت بوده است که هکر، تصویری را همراه‌با کدهای مخرب ازطریق اپلیکیشن واتساپ یا ایمیل به کاربر مدنظر ارسال می‌کند. زمانی‌که کاربر تصویر را در گوشی هوشمند ذخیره می‌کند تنها تا زمان اجرای اپلیکیشن اینستاگرام از خطر هک شدن در امان خواهد بود و پس از آن، دسترسی کامل گوشی هوشمند دراختیار هکر قرار می‌گیرد.


یکی از اعضای شرکت چک پوینت به‌نام یانیو بالماس می‌گوید که کاربران باید هنگام دسترسی‌دادن به اپلیکیشن‌ها دقت بیشتری داشته باشند؛ زیرا چنین دسترسی در برخی مواقع می‌تواند گوشی هوشمندشان را از خطر هک‌شدن و از دست دادن اطلاعات محفوظ نگه دارد. بالماس، بخش امنیتی درخواست دسترسی اپلیکیشن به بخش‌های مختلف گوشی را آخرین خط دفاعی می‌داند که اگر کاربر به‌اشتباه، مجوز دسترسی را دراختیار اپلیکیشنی با ایرادات امنیتی دهد، درواقع امنیت دستگاه خود را به خطر انداخته است.

درصورتی‌که از اپلیکیشن اینستاگرام استفاده می‌کنید، حتما نسبت به نصب آخرین نسخه از آن اقدام کنید. 

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید