دایرکت اینستاگرام با فیسبوک مسنجر ادغام شد

۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸


جدیدترین به‌روزرسانی اینستاگرام، فیسبوک مسنجر را به بخش دایرکت تزریق می‌کند. با این به‌روزرسانی، امکان ارسال پیام از اینستاگرام به فیسبوک و برعکس فراهم می‌شود.


یکی از موانع بزرگی که دو اپلیکیشن از اپلیکیشن‌های محبوب فیسبوک را از یکدیگر متمایز می‌کرد، رسما از بین رفت. از امروز به‌بعد، کاربران اینستاگرام می‌توانند مستقیما به کاربران فیسبوک پیام ارسال کنند و برعکس. چگونه؟ مسنجر، پیام‌رسان فیسبوک، رسما با بخش پیام خصوصی اینستاگرام (Instagram DM) ترکیب شده است و به‌روزرسانی جدید پیام‌های خصوصی اینستاگرام را با مسنجر جایگزین می‌کند. درواقع، این به‌روزرسانی جدید مسنجر را مستقیما به درون اینستاگرام می‌فرستد.

برخلاف اپلیکیشن فیسبوک، برای استفاده از اینستاگرام به دانلود جداگانه‌ی اپلیکیشن مسنجر و لینک‌کردن حساب کاربری فیسبوک خود به مسنجر نیازی ندارید؛ حتی اگر حساب کاربری فیسبوک نداشته باشید، می‌توانید از مسنجر در اینستاگرام استفاده کنید. فیسبوک می‌گوید کاربران درصورت تمایل می‌توانند به‌روزرسانی جدید را دریافت نکنند.

 

به‌روزرسانی جدید اینستاگرام قدم روبه‌جلو بسیار مهمی به‌منظور تحقق اهدافی است که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، سال گذشته آن‌ها را تدوین کرده بود. در آن زمان، زاکربرگ اعلام کرد فیسبوک با برنامه‌ریزی دقیق قصد دارد پلتفرم‌های پیام‌رسان خود، یعنی فیسبوک و واتساپ و اینستاگرام را ترکیب کند تا کاربران بتوانند در تمامی این پلتفرم‌ها برای یکدیگر پیام ارسال کنند. این سرویس‌ها روی‌هم‌رفته ۲٫۶ میلیارد کاربر در سراسر دنیا دارند. براساس اطلاعیه‌ی رسمی، کاربران پلتفرم‌های فیسبوک روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد پیام ارسال می‌کنند.


زاکربرگ گفت ادغام زیرساخت‌های اینستاگرام و فیسبوک و واتساپ نه‌تنها سهولت استفاده از آن‌ها را بیشتر می‌کند؛ بلکه مزیت‌هایی مهم در حوزه‌ی حریم خصوصی و امنیت به‌ارمغان می‌آورد. وی به رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) واضح‌تر اشاره کرد که واتساپ از سال ۲۰۱۶ تاکنون به آن مجهز است.

 

رمزنگاری سرتاسری یکی از عواملی است که ترکیب زیرساخت پیام‌رسان‌های فیسبوک را به کاری سخت تبدیل می‌کند. اوایل سال جاری میلادی، مهندسان فیسبوک در گفت‌و‌گو با خبرگزاری وایرد اعلام کردند افزودن رمزنگاری سرتاسری به فیسبوک مسنجر سال‌ها زمان می‌برد. همین موضوع نشان می‌دهد اضافه‌کردن این سیستم امنیتی به تمامی سرویس‌ها کار زمان‌بر و سختی است. آدام موسری، مدیر اینستاگرام، رسما اعلام کرد این اپلیکیشن در آینده به رمزنگاری سرتاسر مجهز می‌شود؛‌ اما هنوز تاریخ دقیقش اعلام نشده است.


جدیدترین به‌روزرسانی اینستاگرام افزون‌بر ترکیب دایرکت با فیسبوک مسنجر، قابلیت‌های بیشتری برای حفظ حریم خصوصی دارد. قابلیت جدید Vanish Mode امکان می‌دهد پیام‌ها را مخفی کنید؛ قابلیتی که به یکی از قابلیت‌های اسنپ‌چت شبیه است. پیام‌های این قابلیت که با نام «پیام‌های ناپدیدشونده» شناخته می‌شود،‌ رمزنگاری‌شده نیستند. اینستاگرام می‌گوید این پیام‌ها را برای جمع‌کردن گزارش‌های آماری حفظ خواهد کرد. فیسبوک مسنجر نیز قابلیتی برای ارسال پیام ناپدیدشونده دارد که با نام Secret Conversations شناخته می‌شود؛ اما Secret Conversations پیام‌ها را رمزنگاری می‌‌کند.

ترکیب دایرکت با مسنجر ارسال پیام از اینستاگرام به فیسبوک و برعکس را امکان‌پذیر می‌کند
هنوزهم قابلیت‌هایی وجود دارند که باعث می‌شوند اینستاگرام کاملا شبیه به فیسبوک نباشد و بتوان آن‌ها را دو اپلیکیشن مجزا به‌حساب آورد. برای مثال، در فیسبوک می‌توانید کاری کنید که مردم نتوانند برایتان پیام بفرستند؛ حتی درصورت تمایل، می‌توانید حساب‌های کاربری را به یکدیگر لینک نکنید. به‌علاوه در نظر داشته باشید که به‌روزرسانی جدید تمامی پیام‌های ورودی را باهم ترکیب نمی‌کند و این یعنی پیا‌م‌های اینستاگرام در این اپلیکیشن باقی می‌مانند و این موضوع برای پیام‌های ارسال‌شده در مسنجر هم صدق می‌کند.

 

 Threads، اپلیکیشن پیام‌رسان مستقل اینستاگرام برای دوستان نزدیک و اعضای خانواده، بدون تغییر باقی می‌ماند. فیسبوک می‌گوید با ترکیب زیرساخت‌های اینستاگرام و فیسبوک و واتساپ می‌کوشد استانداردهایش را در سراسر پلتفرم‌ها یکسان اعمال کند. بسیاری از قابلیت‌های معرفی‌شده برای پلتفرم‌های فیسبوک در تمام پلتفرم‌ها رفتار یکسانی دارند. برای مثال، فوروادکردن پیام، یکی از قابلیت‌های جدید اینستاگرام، قرار است همان محدودیت‌هایی را داشته باشد که مسنجر با آن‌ها مواجه است. 


دیگر قابلیت‌های پیام‌رسانی اینستاگرام که تعدادشان مجموعا به ۱۰ عدد می‌رسد، حرف‌زدن با بقیه را ساده‌تر می‌کنند و فرقی ندارد که طرف مقابل شما کاربر اینستاگرام باشد یا فیسبوک. یکی از قابلیت‌های جدید امکان ارسال «سلفی استیکر» است که پیش‌‌تر نمونه‌ی آن را در پیام‌رسان Line دیده بودیم. همچنین، با ایموجی می‌توانید به پیام‌ها واکنش نشان دهید (مشابه آی‌مسیج اپل). موسری می‌گوید به‌روزرسانی جدید بسیاری از قابلیت‌هایی را به این پلتفرم اضافه می‌کند که مدت‌ها است نبودشان در اینستاگرام حس می‌شود.

ادغام Instagram DM با Facebook Messenger به‌احتمال زیاد باعث فیلتر خودکار دایرکت اینستاگرام در ایران می‌شود
موسری درادامه‌ گفت به‌روزرسانی جدید باعث می‌شود حرف‌زدن با دوستان لذت‌بخش‌تر باشد. امروزه، مردم از اینستاگرام به‌عنوان پلتفرمی برای اشتراک‌گذاری تصویر یا دنبال‌کردن اینفلوئنسرها یا خرید محصولات مدنظرشان نگاه می‌کنند و هنگامی‌که اسم اینستاگرام می‌آید، ذهنشان به‌‌سمت قابلیت‌های این اپلیکیشن در حوزه‌ی پیام‌رسانی معطوف نمی‌شود. موسری می‌گوید با تزریق قابلیت‌های مسنجر به درون اینستاگرام، تجربه‌ی بهتری به مردم ارائه می‌شود. 


یکی از قابلیت‌های جدید اینستاگرام Watch Together است که امکان می‌دهد با دوستان خود در Facebook Watch و IGTV بسریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی و محتوای ویدئویی متنوع را تماشا کنند. این قابلیت به‌زودی در Reels هم ارائه خواهد شد. کاربران اینستاگرام در به‌روزرسانی جدید می‌توانند رنگ‌های جدیدی به صفحه‌ی چت تزریق کنند. درکنار Vanish Mode و Selfie Stickers و امکان واکنش نشان‌دادن به پیام‌ها با ایموجی و فوروارد‌کردن پیام، اینستاگرام امکان ریپلای‌کردن چت‌ها را نیز در بخش دایرکت فراهم می‌کند و میزبان جلوه‌‌های انیمیشنی برای پیام‌ها می‌شود. 

 

موسری در پاسخ به پرسش خبرنگار وایرد درباره‌ی رقبای اینستاگرام، اعلام کرد iMessage در آمریکا و Kakao Talk در کره‌‌جنوبی و Line در ژاپن رقیب اینستاگرام به‌حساب می‌آید. موسری گفت ازلحاظ قابلیت‌های پیشرفته در حوزه‌ی حریم خصوصی، به Signal به‌عنوان رقیب اینستاگرام می‌نگرد. در بین نوجوانان، اسنپ‌چت محبوبیت دارد و رقیب اینستاگرام به‌حساب می‌آید.

به‌روزرسانی جدید اینستاگرام فعلا برای همه منتشر نشده است
سخنان موسری به‌وضوح نشان می‌دهد اینستاگرام می‌کوشد درمقایسه‌با تمامی پلتفرم‌های پیام‌رسان دنیا بهتر عمل کند و برای رسیدن به این هدف، مصرّ است. اینستاگرام همچون فیسبوک درآمدش را از ‌زمانی به‌دست می‌آورد ‌که مردم در پلتفرمش سپری می‌کنند. اگر اینستاگرام کاربران سرویس‌هایی همچون آی‌مسیج را به‌سمت خود بکشاند، می‌تواند درآمد بیشتری کسب کند. 


مرداد امسال، کنگره‌ی ایالات متحده پرسش‌های دشواری از مارک زاکربرگ درباره‌ی خرید اینستاگرام کرد. اعضای کنگره معتقدند فیسبوک با خرید اینستاگرام، رقیبش را حذف کرده است. از سال ۲۰۱۲ به‌بعد، یعنی پس از تصاحب اینستاگرام، این اپلیکیشن بسیار به فیسبوک شبیه شده است. از بین قابلیت‌های مشابه بین دو پلتفرم می‌توانیم به استوریز (Stories) و نمایش فید اصلی براساس الگوریتم‌ها اشاره کنیم. 

ادغام دایرکت اینستاگرام با فیسبوک مسنجر بخش دایرکت اینستاگرام را در ایران خودکار فیلتر می‌کند. فیسبوک می‌گوید قابلیت‌های جدید معرفی‌شده برای اینستاگرام فعلا در چند کشور منتشر می‌شوند و در آینده، دردسترس تمام کاربران جهان قرار خواهند گرفت. درحال‌حاضر، مشخص نیست این تغییرات کِی دردسترس تمامی کاربران قرار خواهند گرفت. بررسی زومیت نشان می‌دهد این قابلیت درحال‌حاضر برای کاربران ایرانی دردسترس نیست.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید