اپلیکیشن ناظر قلب اپل واچ، عامل مراجعه‌ی غیرضروری به پزشک

۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳


قابلیت نظارت بر قلب در اپل واچ ابزار مفیدی برای بررسی وضعیت سلامتی است اما در اغلب اوقات می‌تواند به گمراهی کاربران و افزایش تعداد مراجعه‌های غیرضروری به پزشک بینجامد.


قابلیت نظارت بر قلب در اپل واچ، باعث شد بسیاری از افراد بیهوده به پزشک مراجعه کنند. از این میان تنها ده درصد افراد مراجعه کنند به کلینیک مایو، مشکل قلبی داشتند. به گفته‌ی هیتر هیتون، استادیار طب اورژانسی کالج پزشکی کلینیک مایو، دستگاه‌های نظارت قلب خانگی می‌توانند منجر به افزایش مراجعه‌های غیرضروری به دستگاه‌های درمانی شوند. این مسئله هم برای بیماران هم برای بخش درمان گران تمام می‌شود و وقت بیمار و پزشک را تلف می‌کند.

هیتون و تیم او، کلمه‌ی کلیدی «اپل واچ» را در سوابق بیماران شعبه‌های مختلف کلینیک مایو از جمله آریزونا، فلوریدا، ویسکانسین و لوا در بازه‌ای شش ماهه از دسامبر ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۱۹ بررسی کردند. طبق نتایج بسیاری از مراجعه‌ها به دلیل هشدارهای قابلیت نظارت قلب اپل واچ بودند. از این رو پژوهشگران به بررسی دقت این قابلیت پرداختند. طبق یافته‌های پژوهش، اپل واچ تقریبا ۲۶۴ نفر را درگروه ضربان قلب نگران‌کننده دسته‌بندی کرده‌ بود. نیمی از بیماران، هشدار و تشخیص قلبی دریافت کرده بودند. برای ۵۸ نفر هشدار فیبریلاسیون دهلیزی ارسال شده بود. تقریبا دو سوم از افراد هم صرفا دارای علائمی مثل گیجی یا درد در قفسه‌ی سینه بودند.

در این میان تنها ۳۰ بیمار پس از مراجعه به پزشک، مبتلا به ناراحتی قلبی تشخیص داده شدند. اغلب داده‌های نگران‌کننده‌ی اپلیکیشن نظارت بر قلب درواقع مثبت‌های کاذب بودند. مثبت‌های کاذب با وجود سالم بودن بیمار می‌توانند مشکل‌ساز باشند؛ زیرا بیمار را وادار به مراجعه‌ی غیرضروری به پزشک می‌کنند و از سویی استرس و اضطراب او را افزایش می‌دهند به‌طوری‌که حتی افراد بی‌علامت هم احساس می‌کنند باید به دلیل اطلاعات اپل واچ خود به پزشک مراجعه کنند. به گفته‌ی کرک ویات، استادیار پزشکی اطفال کلینیک مایو و یکی از مؤلفان پژوهش: «به سختی می‌توان هشداری را که نشانه‌ی مشکلی جدی است، نادیده گرفت.»


برخی از این گرایش‌ها جدید نیستند. سال‌ها است افراد زیادی پس از جستجوی علائم خود در اینترنت به پزشک مراجعه می‌کنند. تلفن‌های هوشمند هم عملکرد مشابهی دارند با این تفاوت که این کار را به‌صورت خودکار و بدون نیاز به درخواست کاربر انجام می‌دهند. البته اپل هم تنها شرکتی نیست که علائم غیرعادی ضربان قلب بیمار را هشدار می‌دهد. سامسونگ گلکسی واچ ۳ دارای قابلیت مشابهی به‌نام EKG است، فیت بیت هم قابلیتی به‌نام Sense دارد. شاید درصد افرادی که علائم ناهنجار را در این ساعت‌ها دریافت می‌کنند پائین باشد (طبق بررسی اپل واچ کمتر از یک درصد کاربران هشدار دریافت می‌کنند) اما میلیون‌ها نفر از اپل واچ استفاده می‌کنند بنابراین هزاران نفر برای تشخیص علائم خود به پزشک مراجعه می‌کنند.


به گفته‌ی ویات، محصولاتی مثل اپل واچ، مرز میان دستگاه‌های تشخیص پزشکی دقیق و ابزار سلامتی را کمرنگ می‌کنند. معمولا کاربرها درکی از عملکرد این دستگاه‌ها و استفاده‌ی صحیح از آن‌ها ندارند. تلفن‌های هوشمند ابزار خوبی برای نظارت بر سلامتی در خانه هستند اما هنوز میزان دقت آن‌ها سؤال‌برانگیز است. اغلب پژوهش‌های انجام‌شده روی اپل واچ‌ها بر تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی متمرکز هستند اما از کاربرد آن به‌عنوان ابزاری نظارتی در سیستم بهداشت و درمان غافل شده‌اند. به همین دلیل پزشکانی مانند هیتون نگران‌اند که این دستگاه‌ها باعث افزایش استرس و گیج شدن بیماران بشوند. هیتون می‌گوید:


درک زمینه و جزئیات بیماری اهمیت زیادی دارد و دستگاه پوشیدنی پزشکی نمی‌تواند به این جزئيات اشاره کند.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید