طرح دوفوریتی مجلس برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد نظم کافی برای برگزاری جلسات این شورا و پیگیری مطالبات شبکه‌ی ملی اطلاعات وجود ندارد.


رضا تقی‌پور انوری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و وزیر پیشین وزارت ارتباطات، از طرح دوفوریتی برای الزام دولت به تکمیل شبکه‌ی ملی در دستورکار مجلس خبر داد. تقی‌پور اذعان کرد که دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی مطابق آیین‌نامه‌ی داخلی این شورا، موظف است دستور جلسه برای ارائه به رئیس شورا و برگزاری جلسات شورا تنظیم کند.
تقی‌پور انوری اضافه کرد که دستورهای این جلسه را مرکز ملی فضای مجازی به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد و با وجود دستورهای مهم و ضروری در دست مرکز ملی فضای مجازی، رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورا، همچنان زمانی برای برگزاری این جلسه تعیین نکرده است. وی مشغله‌های رئیس‌جمهور را ازجمله دلایل احتمالی تعویق برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی دانست.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، ضمن اشاره به تکمیل طرح شبکه‌ی ملی اطلاعات که تنها تصویب سند معماری آن معطل برگزاری شورای عالی فضای مجازی است، تأخیر در پیاده‌سازی شبکه‌ی ملی اطلاعات را نپذیرفتنی دانست. وی همچنین اعلام کرد که در سال ۱۳۹۳ الزامات شبکه‌ی ملی اطلاعات و در سال ۱۳۹۵ نیز سند دوم تبیین الزامات این شبکه تصویب شد؛ اما طرح کلان این شبکه تا امروز نهایی نشده است. تقی‌پور انوری همچنین اعلام کرد سال گذشته نیز آن‌طور که باید، در روند پروژه شبکه‌ی ملی اطلاعات پیشرفتی حاصل نشده است.
وزیر سابق وزارت ارتباطات گفت جلسات تخصصی کمیسیون ها در مرکز ملی فضای مجازی فعال است؛ ولی مشکل اصلی تشکیل‌نشدن جلسات اصلی شورای عالی فضای مجازی است که البته تشکیل این جلسات هم بدون حضور رئیس‌جمهور امکان‌پذیر است. تقی‌پور انوری دراین‌باره افزود که مطابق آیین‌نامه‌ی داخلی شورای عالی فضای مجازی، این شورا هر دو هفته یک‌بار به تشکیل ملزم است و حتی در نبود رئیس‌جمهور و با تکیه بر آیین‌نامه، جلسه به ریاست نایبان اول و دوم شورا برگزار می‌شود که رئیس قوه‌ی قضاییه و مقننه هستند. او از رئیس‌جمهور درخواست کرد برای شرکت در شورا همانند سران قوا و تمامی مسئولان مرتبط زمانی در نظر بگیرد.

تقی‌پور انور از بی‌نظمی در برگزاری جلسات شورای عالی نیز گلایه کرد و در تشکیل این جلسات به موضوعات مهمی ازجمله شبکه‌ی ملی اطلاعات و پیام‌رسان‌ها و حکمرانی فضای مجازی اشاره کرد که با تأخیر در اجرا همراه شده‌اند و این تأخیرات هم به‌ضرر اقتصادی و هم فردی و اجتماعی عمل کرده است. عضو شورای عالی فضای مجازی از وجود راه‌حل هایی برای حل این مسئله خبر داد و در این زمینه به طرح دوفوریتی الزام دولت به تکمیل شبکه‌ی ملی اطلاعات اشاره کرد که در هفته آینده و بعد از تعطیلات دهه‌ی اول محرم، اعلام وصول خواهد شد. افزون‌براین، وی به مصوبات شورای عالی فضای مجازی و لزوم وجود قوانین مکمل در مواقع مورد نیاز نیز اشاره کرد.
رهبر معظم انقلاب نیز در روزهای قبل ضمن دیدار با اعضای هیئت‌دولت از پیاده‌سازی شبکه‌ی ملی اطلاعات خارج از برنامه‌ی زمان‌بندی و نیز نبود اهتمام دولت به برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی انتقاد کردند. ایشان با تأکید بر نقش پررنگ عوامل بین‌المللی در فضای مجازی اعلام کردند که اجزای شبکه‌ی ملی اطلاعات جزئیاتی دارد که از زمان‌بندی‌ها عقب افتاده‌اند.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید