انتقاد مایکروسافت از سیاست‌های اپ استور درقبال سرویس ایکس کلاد

۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰


مایکروسافت می‌گوید قوانین جدید اپ استور مسیر شروع فعالیت سرویس ایکس کلاد فراهم ساخته است؛ اما مشکلاتی نیز دارد.


اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید، حتما از سرویس ایکس کلاد مایکروسافت آگاه هستید؛ سرویسی که امکان استریم بازی‌ها روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را فراهم می‌سازد. با وجود جذابیت سرویس ایکس کلاد، مشکلاتی نیز بر سر راه جدیدترین خدمات ابری مایکروسافت در اپ‌استور به‌چشم می‌خورد.

درحالی‌که قوانین اپ‌استور برای امکان فعالیت سرویس‌های ابری گیمینگ تغییر یافته است، مایکروسافت می‌گوید که چنین قوانینی را نمی‌پسندد. اپل در قوانین جدید اپ‌استور اجازه‌ی فعالیت سرویس‌هایی مانند استادیا و ایکس کلاد روی دو پلتفرم iOS و iPadOS را فراهم کرد؛ اما به‌ازای اینکه هر بازی مانند اپلیکیشنی مستقل ثبت شود. درواقع، سرویس‌های استریم بازی عنوان خود را باید مانند اپلیکیشنی مستقل ثبت کنند و در فهرست درون‌برنامه‌ای خود به نمایش بگذارند.

یکی از سخن‌گویان مایکروسافت در مصاحبه با رسانه‌ی ورج با اعلام نارضایتی ردموندی‌ها از چنین قوانینی گفته است:


چنین اتفاقی به کاهش ارزش تجربه‌ی سرویس‌های استریم ختم می‌شود. گیمرها می‌خواهند مانند اپلیکیشن‌های استریم ویدئو یا موسیقی از فهرست بلندبالایی از بازی‌ها مستقیما عنوان مدنظرشان را انتخاب و آن را تجربه‌ کنند؛ نه اینکه صدها اپلیکیشن را دانلود و به‌طور مستقل هرکدام را تجربه کنند. در مایکروسافت، نیازهای گیمرها را در اولویت قرار می‌دهیم و به ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی گیمینگ پایبندیم.

درصورتی‌که مایکروسافت خود را به اجرای قوانین اپ‌استور ملزم کند، تمامی بازی‌های موجود در سرویس ایکس کلاد باید مانند اپلیکیشنی مستقل در اپ‌استور ثبت شوند. چنین اقدامی کارمزد ۳۰ درصدی را نیز شامل می‌شود. درواقع، باید گفت اقدام اپل کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. درحالی‌که سخن‌گوی ردموندی‌ها سرویس‌های استریم موسیقی یا فیلم را مثال زده است، به این موضوع اشاره نکرده که در چنین سرویس‌هایی خرید درون‌برنامه‌ای وجود ندارد.

درواقع، برای هر بازی ممکن است بسته‌های الحاقی منتشر شود یا خریدهای درون‌برنامه‌ای شامل اسکین، مراحل، تجهیزات، سلاح و... در نظر گرفته شود و اپل نیز می‌خواهد بابت هر خرید کارمزد ۳۰ درصدی دریافت کند. ردموندی‌ها تنها در حالتی می‌توانند ایکس کلاد را با سرویس‌های اشتراک فیلم مثل نتفلیکس یا سرویس استریم موسیقی مانند اسپاتیفای مقایسه کنند که خرید درون‌برنامه‌ای در بازی‌ها وجود نداشته باشد.


اپل سود سرشاری از بخش بازی‌های موبایل اپ‌استور و خرید درون‌برنامه‌ای در بازی‌ها به‌دست می‌آورد و طبیعتا دور از ذهن است که سر چنین موضوع مهمی با مایکروسافت کنار بیاید. هنوز ردموندی‌ها اعلام نکرده‌اند که آیا سرویس ایکس کلاد را به اپ‌استور اضافه می‌کنند یا خیر.


در‌هر‌صورت انتظار می‌رود ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) سرویس ایکس کلاد به‌عنوان بخشی از سرویس ایکس باکس گیم پَس اولتیمیت (Xbox Game Pass Ultimate) در ۲۲ کشور برای محصولات مبتنی بر پلتفرم اندروید دردسترس قرار گیرد.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید