نماینده مجلس: فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی باعث رشد مدل‌های بومی نمی‌شود

۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲

«مجتبی رضاخواه» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح کاربردی شبکه ملی اطلاعات با نام کامل «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» که هفته گذشته توسط خود او در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، اعلام کرده که قانون جرایم رایانه‌ای که سال ۸۸ تصویب شده «قانون جامعی نبوده» و برای حمایت از کسب و کارهای بومی ظرفیت لازم را ندارد. او در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی نمی‌تواند باعث رشد مدل‌های بومی شود و باید تدبیر قوی‌تری برای تحقق این مساله اندیشید.


«مجتبی رضاخواه» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد که طرح پیشنهادی اخیر در درجه اول برای حمایت از پلتفرم‌های پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات است و نباید موضوع فقط محدود به پیام‌رسان‌ها باشد.

او باور دارد که فیلترینگ، کاربران را در مقابل پلتفرم‌های داخلی قرار می‌دهد. رضاخواه با مخالفت با «فیلترینگ سلیقه‌ای» تاکید کرد که باید حمایت‌های قانونی از پلتفرم‌های داخلی انجام شود اما نباید این حمایت به شکلی باشد که مدل‌های خارجی فیلتر شوند بلکه باید یک فضای رقابتی سالم به وجود بیاید. به باور رضا خواه حاکمیت باید بتواند یک تضمین برای فضای رقابتی بین پلتفرم‌های پرکاربرد خارجی با نمونه‌های داخلی ایجاد کند و یک «حمایت هوشمندانه» از آنها انجام دهد. نایب رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان باور دارد که فیلترینگ خارجی‌ها به هیچ وجه باعث رشد مدل‌های داخلی نمی‌شود.

رضاخواه می‌گوید که نباید با اعمال اقداماتی چون فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های خارجی، کاربران را نسبت به پلتفرم‌های داخلی بی‌اعتماد ساخت چرا که آنها با این فیلترینگ‌ها، در مقابل مدل‌های بومی درمی‌آیند و احساس خوبی به این مساله ندارند:

«آنچه باید در اولویت باشد توسعه اقتصاد دیجیتال با استفاده حداکثری از توان شرکت های دانش بنیان داخلی است و نگاه سلبی و صرفاً مبتنی بر چالش های فرهنگی و در نظر نگرفتن ابعاد اقتصادی وابستگی زندگی روزمره مردم به پلتفرم های پرکاربرد، ما را به جایی نمی رساند.»

به باور رضا حتی برخی سوء برداشتهای بی ضابطه از قوانین فعلی باعث فیلترینگ خود کسب و کارها و ضربه به آنها شده است.

او که به عنوان طراح طرح کاربردی شبکه ملی اطلاعات شناخته می‌شود و چندی پیش خبر انتشار آن را نیز در صفحه توییتر شخصی منتشر کرده بود، از جمله مخالفین «طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» بود که چندی پیش توسط برخی از نمایندگان مجلس ارائه شد. رضاخواه در گفتگوی خود با دیجیاتو تاکید کرده بود که این طرح با فیلترینگ شبکه‌های خارجی باعث می‌شود که مردم در برابر مدل‌های بومی قرار بگیرند. او همچنین گفته بود که این طرح یک بازبینی کامل نیاز دارد.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات مجلس در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد که «کارشناسان و مسئولان مختلف به ویژه دبیر شورای عالی فضای مجازی بارها از نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات این شورا و وجود نهادهای موازی در تصمیم گیری صحبت کرده که در این طرح در بخش پلتفرم های پایه و کاربردی شبکه ملی ضمانت اجرای قانونی برای تصمیمات و سیاست‌ها دیده شده است.»

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه باید صدای نمایندگان بخش خصوصی هم در نحوه اجرای سیاست ها و مقررات گذاری شنیده شود، گفت: «اهمیت این مساله در پلتفرم های فضای مجازی که اصولا مبتنی بر شرکت های دانش بنیان و خلاق هستند مضاعف است.»

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید