تولید محتوا: انواع روش های تولید محتوا

۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

در تولید محتوا باید مراحل زیادی طی شود که شامل تدوبن استراتژی، برنامه ریزی، نوشتن محتوا، ویرایش و موارد دیگر است. در این مطلب مراحل تولید محتوا را توضیح می دهیم.


تمام بازاریابان ارزش محتوای با کیفیت را درک کرده اند و برای تولید محتوا سرمایه گذاری ویژه ایی می کنند. می دانید که ایجاد محتوای مداوم و با کیفیت برای موفقیت تلاش های شما ضروری است. تولید محتوای با کیفیت فقط به نفع برنامه بازاریابی محتوای شما نیست بلکه در کل سازمان شما تفاوت ایجاد می کند.
طبق آمار وب سایت هایی که وبلاگ دارند و تولید محتوا می کنند بین 50 تا 60 درصد بازدید بیشتری دارند همچنین سازمان هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند حدود 30 درصد فروش بیشتری دارند که رقم زیاد و قابل توجهی است.

تاثیر گرفتن از محتوا بستگی به میزان کیفیت آن دارد. در تولید محتوا باید مراحل زیادی طی شود که شامل تدوبن استراتژی، برنامه ریزی، نوشتن محتوا، ویرایش و موارد دیگر است. در ادامه مراحل تولید محتوا را توضیح می دهیم.

 

تدوین استراتژی محتوا
بازاریابی محتوای خود را ارزیابی کنید تا بدانید چه نوع محتوا برای رسیدن به بزرگترین هدف بازاریابی تیم خود نیاز دارید.
بنابراین قبل از شروع به نوشتن هر چیزی، هدف اصلی خود را مشخص کنید. بیشتر اهداف تولید محتوا شرکتها در یکی از این سه حوزه هدایت مشتریان، رهبری جریان فکری شرکت و سئو جای میگیرند. اهداف هر شرکتی برای تولید محتوا متفاوت است اما شرکت هایی که وب سایت برای آن ها مهم است سئو سایت را هدف اصلی تولید محتوای خود قرار می دهند چون از مهم ترین سئو داخلی محسوب می شود.

بعد از مشخص هدف بازاریابی محتوا به سراغ مراحل تولید محتوا می رویم و در قدم اول باید بدانیم که برای چه کسی محتوا تولید می کنیم.


شناخت پرسونای مخاطب

قبل از ایجاد محتوا ، باید بدانید که برای چه کسانی میخواهید بنویسید. اینجاست که personas یا شخصیت خریدار شما وارد می شود.
شخصیت خریدار نماینده ایی از مشتری ایده آل شرکت شما است. شامل اطلاعات جمعیتی، انگیزه ها، رفتار خریدار، ارزش ها، نیاز ها، سرگرمی ها، بودجه و موارد دیگر مشتریان می باشد.
هدف از ایجاد این شخصیت ها کمک به شما در درک بهتر از مخاطبان است تا بتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید، درگیر شوید و از آنها با محتوای مناسب پشتیبانی کنید.

پیدا کردن موضوع محتوا

در این مرحله باید روی موضوعات کلی مورد علاقه مخاطبان خود تمرکز کنید. موضوعات خاص و اختصاصی مقاله را برای مراحل بعدی در فرآیند تولید محتوا بگذارید. به تجزیه و تحلیل وب سایت خود بنگرید و کمی تحقیق در مورد کلید واژه انجام دهید تا موضوعاتی که برای مخاطبان شما مفید است را پیدا کنید.
همیشه با تیم فروش خود در ارتباط باشید. نمایندگان فروش شما هر روز مستقیماً با مخاطبان شما صحبت می کنند - چه کسی بهتر از تیم فروش در مورد بزرگترین سؤالات، چالش ها و اولویت های مشتریان آینده شما اطلاعات دارد؟

نیازی به موضوعات و ایده های خاص نیست، اما درک این که مخاطب شما دنبال چه نوع محتوایی است و تیم شما برای ارائه چه چیزی آماده است، برای یک استراتژی محتوا بسیار مهم است.

ایجاد تقویم محتوا

تقویم محتوا یک روش محبوب برای سازماندهی تولید محتوای تیم شماست. این ابزار به بازاریابان محتوا کمک می کند تا محتوای آینده را برنامه ریزی کنند و طبق برنامه زمانی پیش بروند.

بیشتر تقویم ها ماهانه هستند، و برنامه محتوای یک ماه را به تیم تولید محتوا ارائه می دهند. اما اگر تیم بزرگ و حوزه محتوایی بیشتری دارید می توانید تقویم های هفتگی ایجاد کنید و حتی در صورت نیاز برنامه ریزی های سه ماهه داشته باشید.

تقویم محتوا شما می تواند شامل تعداد فیلدها مانند نوع محتوا، عنوان، تاریخ انتشار، نویسنده و موارد دیگر باشد. نکته این است که تقویم شما باید واضح باشد که هرکسی که در تیم شماست می تواند به آن دسترسی پیدا کند تا سریعاً ببیند وضعیت محتوا و تاریخ انتشار آن چیست.


ایجاد وبلاگ یا سایت شخصی برای بارگزاری مطالب

اگر وبلاگ راه اندازی نکرده اید و مکانی برای انتشار مطالبی که می خواهید ایجاد کنید پیدا نکردید، اکنون زمان آن فرا رسیده است.

خوشبختانه، تعداد زیادی گزینه عالی و آسان برای راه اندازی وب سایت شخصی وجود دارد که از سیستم مدیریت محتوای آماده تا قالب های کاملا اختصاصی را شامل می شود.
می توانید از پلتفرم ها و سایت هایی که اجازه مطلب نوشتن به شما می دهند استفاده کنید. شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام نیز مکان های مناسبی برای تولید محتوای عکسی و ویدئویی هستند. اما داشتن یک سایت شخصی به محتوا شما شخصیت می دهد و باعث شناخته شدن برند شما می شود.
ساختن سایت خود به شما انعطاف پذیری و آزادی می دهد تا دقیقاً همانطور که می خواهید برای خود اختصاصی سازی کنید.
محتوای فعلی خود را آپدیت کنید

اگر درحال نوشتن محتوا هستید یا انواع دیگر محتوا را قبلا تولید کرده اید، محتوای خود را با توجه به برنامه تولید محتوایی که دارید آپدیت کنید.

محتواهای متنی که در سایت نوشته ایید را هر ماه بررسی کنید ویک آپدیت ماهیناه حتی اگر اضافه کردن یک پاراگراف هم باشد انجام بدهید. آپدیت کردن محتوا باعث می شود محتوای شما همیشه زنده به نظر برسد و از نظر سئو نیز گوگل توجه بیشتری به صفحاتی که آپدیت می شوند دارد و رتبه این را بهبود می دهد. یکی دیگز از روش های زنده نگه داشتن و آپدیت محتوا تشویق کاربران به کامنت گذاشتن درباره مطلب شماست. مخاطبان خود را با استفاده از شبکه های اجتماعی و یا ارسال خبرنامه هفتگی از طریق ایمیل آگاه کنید و تعامل آن ها در سایت را بیشتر کنید. برای بیشتر شدن نظرات می توانید مطالبی بنویسید که برای کاربران سوال برانگیز باشد و کاربر برای حل مشکل و آگاهی بیشتر سوال خود را در قالب کامنت در صفحه بپرسند.


انواع روش های تولید محتوا

کدام نوع از محتوا را می خواهید تولید کنید؟؟؟
پست های متنی وبلاگ، ویدئو، پادکست ها، اینفوگرافیک ها - همه آنها جایگاه خود را در استراتژی محتوای شما دارند و نحوه استفاده از آنها به شما بستگی دارد. اما باید مشخص کنید کدارم از این انواع محتوا بیشتر با کسب و کار شما سازگار است و ارتباط بهتری با مخاطب می گیرد.

به چهار ویژگی زیر که کیفیت محتوای شما را مشخص می کند توجه کنید:
محتوای شما چه احساسی را به مخاطبتان می دهد.
چگونه افراد را با محصول یا محتوای خود تغییر می دهید؟ آیا احساسات آنها را به شکلی تغییر می دهد که به برند شما کمک کند؟
آیا افراد مایل به اشتراک گذاشتن محتوای شما با دیگران هستند؟

با در نظر گرفتن نکات بالا در ادامه به ویژگی های انواع محتوا و کاربرد های آنها می پردازیم.
محتوای متنی


نکاتی برای بالا رفتن کیفیت محتوای متنی

با یک طرح کلی شروع کنید: فقط با یک اسکلت از آنچه می خواهید بگویید شروع کنید. این بدان معناست که چند خط برای معرفی خود داشته باشید و چرا مردم باید به موضوع شما اهمیت دهند و همچنین نکات اصلی و یا سسرفصل هایی را که می خواهید در طول پست از آنها استفاده کنید تشریح کنید.

زمانی که به یک موضوع علمی یا موضوع خاص اشاره می کنید از نقل قول ها و منابع استفاده کنید تا مخاطبان اعتماد بیشتری به مطالب شما داشته باشند. این مورد بیشتر در نوشتن محتوای تخصصی و علمی کاربرد دارد.

برررسی محتوای مشابه رقبا: کحتوای مشابه رقبا در همین موضوعی که نوشته اید را بررسی کنید تمام کم و کاستی ها و نکاتی که محتوای شما را خاص بهتر از رقبا می کند پیدا کنید و به متن خود اضافه کنید.

یک عنوان عالی بنویسید: آخرین و تقریباً مهمترین قسمت متن عنوان شماست. پس از تمام شدن متن عنوان را چک کنید و بازنویسی کنید. شما فقط وقتی روی صفحه رسانه های اجتماعی می روید روی چیزهایی کلیک کنید که چشم شما را جلب می کند و مخاطب شما نیز همین است. و عنوان اولین چیزیست که کاربران می بینند.

افزودن تصاویر موثر: مردم عاشق تصاویر هستند و اضافه کردن یک تصویر برجسته قبل از ارسال نشان داده شده است که 18٪ کلیک بیشتر ، 89٪ لایک و علاقه کاربران را افزایش می دهد.

راعایت نکات سئو محتوا: در نوشتن محتوای وب سایت کلمات کلیدی پر سرچ و مهم برای کسب و کارتان را هدف بگیرید و محتوا را برای رتبه گرفتن در آن کلمات بهینه کنید. بهینه سازی تایتل، متا دسکریپشن، تگ های هدینگ، لینک داخلی، عکس ها و.. از مواردی است که در باید رعایت کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله اصول سئو محتوا را مطالعه کنید.


تولید محتوای ویدئویی

طبق تحقیقات اخیر، 51٪ از متخصصان بازاریابی در سراسر جهان ویدئو را به عنوان بهترین نوع محتوا برای بازدهی و تبدیل میدانند در شبکه های اجتماعی ویدئو ها 1200٪ بیشتر از متن و تصاویر ترکیبی تولید و منتشر می شوند!!

برای تولید محتوا ویدئویی حتما نیازی نیست به استودیو و تجهیزات فیلم برداری دسترسی داشته باشید. می توانید محتوای ویدئویی بسیار ساده و کم هزینه اما مفید برای کاربران ایجاد کنید. مثلا نکات آموزشی را به صورت خلاصه در ویدئو های یک دقیقه ایی برای اینستاگرام تولید کنید و از همان ها در وب سایت خود نیز استفاده کنید. این نوع با دوربی موبایل نیز قابل ضبط است فقط کافیست بدانید مخاطب شما دنبال چه چیزی است.
نگران کامل نبودن ویدئو های خود نباشید. می توانید ویدئو های زیاد با تایم کوتاه تولید کنید و مخاطب را درگیر کنید.


محتوای صوتی یا پادکست

پادکست ها در حال حاضر به عنوان یک قالب محتوا بسیار پرطرفدار هستند و می توانند بازاریابی محتوای شما را با تلاش نسبتاً کم نسبت به نوشتن پست های گسترده وبلاگ تقویت کنند.

بعلاوه، با توجه به اینکه مخاطب شما چقدر مشغله های زیادی دارد ممکن است نتواند متن ها و فیلم های شما را ببیند اما به فایل های صوتی در هنگام کار نیز می تواند گوش کند.

یک مجموعه اولیه پادکست شامل یک میکروفون و نرم افزار برای ضبط صدای شما است. این می تواند به سادگی با میکروفون موبایل شما (که به دلیل کیفیت پایین صدا توصیه نمی کنم) تا یک میکرو USB خارجی، رابط صوتی و نرم افزار ضبط حرفه ای باشد. می توانید از میکروفون های کوچک و قابل حمل با قیمت مناسب استفاده کنید و پادکست های خود را ضبط کنید.

یک از روش های تولید پادکست مصاحبه با افراد متخصص و شناخته شده در حوزه کاری شماست. قطعا شما افرادی را در حوزه کاری خود می شناسید که میتوانید با گرفتن یک وقت مصاحبه یک پادکست مفید و موثر ضبط کنید و در اختیار مخاطبان قرار دهید.

پادکست خود را ویرایش کنید: ویرایش صوتی نوعی هنر است. نرم افزارهای ساده برای ویرایش صدا وجود دارند که میتوانید کیفیت صدا را بهبود دهید و یا از موزیک پس زمینه برای پادکست خود استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید از یک فرد متخصص در این زمینه استفاده کنید.

پس از آماده کردن پادکست آن را در شبکه های اجتماعی و در وب سایت خود منتشر کنید می توانید با یک نوشتن یک متن خلاصه از پادکست فایل صوتی آن را نیز قرار دهید.


چگونه تولید محتوا نرخ تبدیل را افزایش می دهد؟
رضایت شرکت ها از نرخ تبدیلشان در طول 4 سال پیش کاهش پیدا کرده است! بر طبق آمار، تنها 22 درصد از شرکت ها از نرخ تبدیل خود راضی هستند.
رسیدن به نرخ تبدیل خوب راه مناسبی برای برگشت سرمایه در بازاریابی میباشد و برای موفق شدن باید ابتدا بر روی مفاهیم پایه ای کار کنید مانند بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا.
برای افزایش نرخ تبذیل راه های ریذ را پیشنهاد می کنیم:


1. برای محتوای خود از مشتریانتان ایده بگیرید.

هر بخش از محتوا که در سایت خود قرار میدهید باید کاملاً مفید بوده و جوابگوی نیاز کاربر باشد تا بتواند باعث افزایش نرخ تبدیل شود. بهترین راه برای رسیدن به این هدف، ایجاد محتوایی است که مورد نیاز کاربر میباشد.
پس مطالبی که کاربرانتان علاقه به خواندنشان دارند را پیدا کنید.

از راه های زیر میتوانید ایده هایی برای ایجاد محتوا از مشتریانتان بگیرید :
نگاهی به بخش خدمات مشتریان خود بیاندازید و ببینید مشتریان بیشتر راجع به چه مسائلی سؤال پرسیده اند. سپس سعی کنید در مورد همان مسائل و مشکلات مطلب ایجاد نمایید.
به زمانی که کاربران برای هر پست و مطلب صرف میکنند توجه کنید تا بدانید بیشتر بر روی چه مطالبی وقت گذاشته اند و چه مطالبی برایشان جذاب تر بوده است.
هیچگاه نظرات کاربران را در زیر یک مطلب نادیده نگیرید. کاربران گاهی در نظرات خود سؤال ها و مشکلاتی را مطرح میکنند. پس به آن ها توجه کرده و سعی کنید موضوع مطالب بعدی خود را از بین آن ها انتخاب نمایید.
میتوانید از کاربرانتان بپرسید. مثلاً اگر راجع به موضوعی خاص مطلب میگذارید از کاربرانتان بپرسید که تمایل دارند چه چیزهای دیگری در آن زمینه و فیلد بدانند.


2. به خوانندگان خود آموزش دهید.

برای داشتن نرخ تبدیل بهتر باید فراتر از تکنیک هایی که وجود دارند فکر کنید. باید برای کاربران و مشتریانتان محتوای ارزشمند ایجاد کنید. دیگر انباشته کردن کلمات کلیدی در محتوا راه حل خوبی نیست.
سعی کنید تجربیات و تخصص خود را در وب سایتتان به اشتراک بگذارید. اگر این کار را انجام دهید کاربرانتان وقت و توجه بیشتری برای شما خواهند گذاشت.
کتاب های الکترونیکی مفید و سودمند بنویسید و آن ها را به صور رایگان در سایت خود قرار دهید.
ویدئوها و مطالب آموزشی ایجاد نمایید.
سمینارهای الکترونیکی برگزار کنید.
پادکست ایجاد کنید.
مطالب طولانی و با کیفیت با محتوای فنی و علمی در زمینه های مختلف ایجاد نمایید.


3. محتوای تعاملی ایجاد کنید.

استراتژی تولید محتوای شما باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد تعامل بین شما و مخاطبین و بازار هدفتان شود. این تعامل میتواند به صورت امکان نظردهی، به اشتراک گذاشتن مطلب، دسترسی به شما و ... باشد.
همانطور که در ابتدا گفته شد در پایان مطلبتان سؤالاتی مطرح کنید و از خواننده بخواهید که نظر یا پیشنهاد خود را ارائه کند.
به نظرات کاربرانتان پاسخ دهید به این ترتیب آن ها را تشویق میکنید که بحث و گفتگویی را در مورد موضوع مربوطه شروع کنند.
در قسمت درباره نویسنده، راهی برای ارتباط خواننده با خودتان قرار دهید.
محتوای باکیفیت و با ایده های جدید ایجاد نمایید تا مطمئن شوید که خواننده آن را به اشتراک خواهد گذاشت.

 

4. قانون 40/60 را در محتوا رعایت کنید.

اکثر افراد زمانی برای بهینه سازی محتوای خود نمی گذارند و تنها آن را منتشر می نمایند. تست کردن محتوا و پاکسازی آن برای افزایش ارزش آن بسیار مهم است. چنانچه محتوایی را تولید میکنید و دیگر آن را چک نمی کنید در واقع محتوای خود را دور انداخته اید.
گاهی اوقات هم افراد زیاده روی کرده و برای بهینه سازی بارها و بارها محتوا را تغییر میدهند که این کار هم خوب نیست و در واقع اتلاف وقت است.
برای جلوگیری از این مسئله روشی وجود دارد به نام تقسیم 40/60. طبق این روش باید 60% زمان خود را صرف تولید محتوا و 40% بقیه را صرف بازبینی و بهینه سازی آن نمایید.


5. از استراتژی 20/80 پیروی نمایید.

تنها راه متمایز کردن خودتان ایجاد منابع جامع و با کیفیت بالا میباشد. و خبر خوب این است که برای این کار نیازی نیست حجم وسیعی از محتوا تولید کنید.
باید مقدار معقولی محتوا ایجاد کرده و بیشترین استفاده را از آن ببرید از طریق تبلیغ کردن آن در تمام پلت فرم های ممکن. اکثر افراد بیشتر زمان خود را صرف تولید محتوا کرده و زمان کمتری برای تبلیغ آن میگذارند. که این کار اشتباه است.

شما باید محتوای خود را با روش های مختلف تبلیغ کنید و از شبکه های اجتماعی و پلت فرم های دیگر برای تبلیغ آن استفاده نمایید.
طبق نظر بسیاری از کارشناسان بازاریابی، اگر 20% منابع خود را صرف تولید محتوا میکنید باید 80% منابع خود را صرف تبلیغ آن نمایید. این همان قانون 20/80 میباشد.
 

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید