چگونه یک محتوای سئو شده تولید کنیم؟
مقدمه
موتورهای جستجو (search engines ) به طور پیوسته الگوریتم های جدیدی به منظور بهبود کار خود و افزایش استقبال از آن ها طراحی و اعمال می کنند. این تغییرات باعث می شود که رتبه ی نمایش سایت ها در موتورهای جستجو متفاوت شود و سایت هایی که تطابق بیشتری با الگوریتم ها دارند در اولویت نمایش موتورهای جستجو قرار می گیرند. به همین دلیل رعایت شیوه نامه هایی که با الگوریتم های طراحی شده توسط موتورهای جستجو مطابقت داشته باشد به صاحبان و طراحان یک سایت کمک می کند که موتورهای جستجو، سایت آن ها را پیش از سایر سایت ها نشان دهد و در نتیجه بازدید از آن سایت افزایش خواهد داشت و این یعنی دست یابی به هدفی که از راه اندازی سایت داشته اند از جمله بازاریابی اینترنتی، جذب مشتری، انتشار مطالب علمی و ... . به همین منظور دستورالعمل هایی تحت عنوان کوتاه شده ی«سئو» (seo) وجود دارد که موجب بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو خواهد شد و احتمال نمایش یک سایت را برای مخاطبین افزایش می دهد. در این مقاله ابتدا با معنای سئو و تقسیم بندی های آن آشنا خواهیم شد و در ادامه چند مورد از مهمترین نکاتی که تولید کنندگان محتوای سایت ها برای تنظیم محتوا باید رعایت کنند را بیان خواهیم کرد.
سئو چیست ؟
سئو (seo) عبارت کوتاه شده از سه کمله انگلیسی search engine optimization است. معنای واژه ای این کلمات عبارت است از بهینه سازی موتور جستجو. اما معنای اصطلاحی آن، که چیستی این عبارت را در فضای وب برای ما روشن می کند عبارت است از رعایت یکسری شیوه نامه های محتوایی و فنی با هدف افزایش رتبه نمایش در موتور های جستجو، به عبارت دیگر به قواعدی که باعث می شود، موتور های جستجوگر، یک سایت را در رتبه ی بالاتری نمایش دهد و زودتر در اختیار مخاطب قرار دهد، «بهینه سازی موتور جستجو» یا به صورت کوتاه «سئو» گفته می شود.
این شیوه نامه ها به دو دسته ی فنی ( technical ) و محتوایی (content) تقسیم می شوند. شیوه نامه های فنی توسط برنامه نویسان و طراحان فنی سایت باید رعایت شود مثل کم بودن حجم تصاویر سایت یا نمایش تمام محتوای سایت در اولین بازدید. اما شیوه نامه های محتوایی مربوط به نحوه تنظیم محتوا است و خصوصیاتی است که اگر در محتوای یک سایت باشد، بر اساس الگوریتم های موتورهای جستجو، این محتوا، در رتبه ی بالاتری برای نمایش توسط موتور های جستجو خواهد بود و همه کسانی که تولید محتوا می کنند می توانند با رعایت این اصول در متن و محتوای سایت رتبه ی نمایش خود را در جستجوها بالا ببرند.
چگونه یک محتوای سئو شده تولید کنیم؟ (دستور العمل های بهینه سازی محتوا)
1- جستجوی کلمات کلیدی و انتخاب بهترین کلمات
هر محتوایی دارای یکسری کلمات کلیدی است که معرفی کننده ی آن محتوا خواهد بود. انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای محتوای مورد نظر از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که اگر این کلمات دقیق و حساب شده انتخاب شود به راحتی می تواند بازدید محتوای سایت را بالا ببرد. بنابراین قبل از اینکه کلمات کلیدی سایت انتخاب شود، باید میزان بازدید آن¬ها بررسی شود و کلماتی را انتخاب کرد که از رتبه ی بازدید بیشتری در بین گزینه های کلمات کلیدی برخوردارند
بهتر است برای این کار از ابزارهایی مانند برنامهریزِ کلیدواژه گوگل (Google’s Keyword Planner) یا جستجوگرِ کلیدواژه ماز (Moz’s Keyword Explorer) برای تعیین کلیدواژههایی که کاربران درباره موضوع انتخابی شما جستوجو میکنند، استفاده کنید و از آنها برای تحلیل کلیدواژه¬ها بهره بگیرید.
2- استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، هدینگ و بدنه محتوای سایت
3- استفاده از عدد در عنوان
عنوان شما در صورت استفاده از اعداد می تواند بازدید بیشتری داشته باشد و بیشتر جلب توجه می کند. البته از این شیوه فقط در زمانی استفاده کنید که این عدد معنای حقیقی داشته باشد برای مثال اگر می گویید سه روش برای درمان بیماری های گوارشی واقعا سه روش مفید و کاربردی را بیان کرده باشید.
4- استفاده از از کلمات کلیدی اصلی در قسمت های ابتدایی محتوا علاوه بر عنوان
علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی در قسمت عنوان، لازم است کلمات کلیدی اصلی را در پاراگراف های ابتدایی متن نیز تکرار شوند. چون معمولاً در هر محتوایی مهمترین کلمات درباره موضوع در ابتدای متن استفاده می شود.
5- استفاده از کلمات کلیدی بلند در عناوین زیرشاخه های متن
وقتی یک کلمه کلیدی خاص را در نظر می گیرید، نیازی نیست چند بار از آن در قسمت های مختلف محتوا استفاده کنید. شما می توانید مشتقات آن کلمه کلیدی را در محتوا به کار ببرید. یکی از بهترین روش ها برای دنبال کردن این اصل مهم، یافتن کلمات کلیدی بلند و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی و سپس استفاده از آنها در عنوان زیرشاخه های متن است.برای این منظور، کلمه کلیدی خود در کادر جستجوی گوگل تایپ کنید و به پیشنهادات گوگل دقت کنید. عبارات پیشنهادی گوگل، کلمات کلیدی بسیار خوبی برای استفاده در زیر شاخه های محتوا هستند.
یکی دیگر از راه های پیدا کردن کلمات کلیدی توجه به سوالاتی است که کاربران در گوگل می پرسند و گوگل آنها را در کادر « People Also Ask » نمایش می دهد. البته این قابلیت هنوز در زبان فارسی وجود ندارد اما برای محتوا های انگلیسی می توان از این قابلیت استفاده کرد.
6- از کلمات کلیدی متشابه (LSI) در محتوا استفاده کنید
منظور از کلمات کلیدی LSI، عباراتی هستند که مفهوم آن ها با کلمه کلیدی اصلی شما مشابه یا مرتبط هستند. اما سوال این است که چرا کلمات کلیدی LSI دارای اهمیتند؟
گوگل با معرفی الگوریتم «رنک برین» شروع به رتبه بندی سایت ها نمود. الگوریتم رنک برین کمک میکند تا گوگل نتایج جستجو را پردازش کند و نتایج جستجوی مرتبطتر را برای کاربران فراهم کند. بنابراین گوگل سعی در درک مفهوم کلمات کلیدی داشته و از این مسئله در سیستم رتبه بندی سایت ها بهره می برد. اما چگونه کلمات کلیدی LSI را بیابیم؟ آسانترین روش برای این کار جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر و توجه به عبارتی است که در قسمت related searches نتایج جستجو نمایش داده می شوند.
7- پاسخ درست و واضح به مخاطب در محتوا و موضوع مورد نظر
اگر در مورد موضوعی در سایت خود مطلبی را منتشر می کنید باید به این نکته دقت داشته باشید که مخاطب باید از کار شما راضی باشد و پاسخ پرسش خود را به طور دقیق دریافت کند. این باعث می شود بازدید مخاطب از سایت شما بیشتر شود و موتورهای جستجو در جستجوهای بعدی سایت شما را به عنوان سایت پاسخگو برای این پرسش بشناسد و معرفی کند.
8- ارائه جدول یا فهرست محتوای بلند برای بهینه سازی آن
در صورتی که از مطالب بلند استفاده می کنید نمای کلی از مطالب مطرح شده در محتوا را در ابتدای نمایش صفحه قرار دهید تا مخاطب در یک نگاه کوتاه متوجه تمام مطالب بشود و محتوای مورد نیاز خود را از این نمای کلی برداشت کند.
9- رعایت تمام اصولی که بازدید سایت شما را بالا می برد و مطالب را جذاب می کند
به طور کلی رعایت هریک از اصول جذاب سازی ظاهری و محتوایی در متن شما باعث افزایش بازدید از سایت شما می شود. درست است که در ابتدای مقاله گفتیم اصولی را بیان می کنیم تا نمایش سایت شما افزایش یابد اما در صورتی که به خاطر رعایت اصول زیبایی سایت خود را پربازدید کنید در نمایش توسط موتورهای جستجو نیز در رتبه ی بالاتری قرار خواهید گرفت . به عبارت دیگر رابطه ی فاکتور افزایش بازدید سایت و فاکتور رتبه ی نمایش توسط موتورهای جستجو یک رابطه ی دوسویه و دو طرفه است.
10- استفاده از لینک های داخلی در سایت خودتان و ارجاع مطالب مرتبط به یکدیگر
در صورتی که توضیح برخی مطالب مرتبط و ضروری نیازمند بیان مفصل تر است با استفاده از لینک های داخلی آن ها را در صفحات جداگانه و با عناوین جدا توضیح دهید.
11- استفاده از لینک های خارجی به سایت های معتبر
نظرات کاربران
نام کاربری
آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی