آموزش نکات سئو محتوای سایت

۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

سئو محتوا مجموعه نکاتی است که برای بهینه شدن متن برای کلمات کلیدی خاص انجام می شود تا به افزایش رتبه کلمه در نتایج جستجو کمک کند. بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو از اهمیت ویژه‌ای برای بازاریابان برخوردار است.


سئو محتوا مجموعه نکاتی است که برای بهینه شدن متن برای کلمات کلیدی خاص انجام می شود تا به افزایش رتبه کلمه در نتایج جستجو کمک کند.
بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو از اهمیت ویژه‌ای برای بازاریابان برخوردار است. وقتی شما صفحات وب خود و از جمله محتوای سایت خود را بهینه‌سازی می‌کنید یعنی قابلیت دسترسی و رویت شدن محتوای خود برای افرادی که کلید واژگانی مرتبط با محصول یا خدمت شما را در موتورهای جستجویی مثل گوگل وارد می‌کنند بیشتر می‌کنید. سئو محتوا از مواردی است که در سئو داخلی باید رعایت کنید.

نوشتن محتوایی که مربوط به کلمات پر سرچ در حوزه کسب و کار شما باشد با عث بهبود سئو محتوا در سایت می شود. مطالب و مقالاتی از وبلاگ که نکات سئو در آن رعایت شده باشد، فرصت‌های بیشتری را برای شما در رتبه‌بندی موتورهای جستجو و کشاندن مشتریان برای بازدید از وبسایت شما ایجاد می کنند.
گرچه روشن است که محتوای وبلاگ شما در تقویت سئو سایت نقش دارند اما بروزرسانی‌های متعدد در الگوریتم‌های گوگل می‌تواند کار را برای شما پیچیده سازد. امروزه نیز بهترین روش‌هایی که برای سئو وجود دارند درباره ارتباط و هدفی است که در سئو محتوا وجود دارد.
اما در رابطه با یک وبلاگ خاص چطور بفهمیم که چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست؟ تاکتیک‌های امروزی رتبه‌بندی چیست و کدام یک از آن‌ها دیگر قدیمی شده‌اند؟ چطور می‌توان چنین مواردی را تشخیص داد؟
سردرگمی در این حوزه از جمله مسائلی است که بازاریابان محتوای دیجیتال با آن درگیر هستند و هدف ما کمک به شما است. در این مطلب به بررسی چگونگی بهینه‌سازی محتوا و پست های سایت در راستای کلمات کلیدی مد نظر شما می‌پردازیم و در کنار آن تاکتیک‌های بهینه‌سازی دیگری را نیز ارائه می‌کنیم.

 

نکاتی درباره سئو محتوا بلاگ
بر روی ۱ یا ۲ کلیدواژه چند کلمه‌ای تمرکز کنید که با قصد و نیت خوانندگان هدف شما تطبیق دارند.
از این ۱ یا ۲ کلیدواژه چند کلمه‌ای در بخش‌های مشخصی از پست خود استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که وبلاگ شما با موبایل سازگار بوده و ریسپانسیو است.
توضیحات متا را بهینه‌سازی کنید و از تمام فضای آن بهره ببرید.
با وارد کردن متن آلْتْ (alt) درست تصاویر خود را بهینه‌سازی کنید.
از برچسب‌های موضوعی مشابه بسیار زیاد استفاده نکنید.
ساختارهایی را برای آدرس صفحه(url) اتنخاب کنید که به بازدیدکننده کمک کنند.
در صورت امکان از لینک داخلی در متن استفاده کنید.
از کنسول جستجوی گوگل برای بررسی صفحه و معرفی سریع تر به گوگل استفاده کنید.
از دسته‌بندی موضوعات استفاده کنید.
محتوایی بنویسید که همیشه برای محاطبان مفید باشند.
محتوای موجود خود را تغییر دهید و بروزرسانی کنید و محتوای قدیمی را نیز حذف کنید.

نکته: موارد بالا یک خلاصه از نکات سئو محتوا است و تمام قواعد و تاکتیک‌های موجود برای سئو را پوشش نمی‌دهد. نکاتی که در ادامه مطلب توضیح می دهیم از جمله فاکتورهای سئو برای محتوای سایت استد که می‌توانند به عنوان نقطه آغاز استراتژی سئو استفاده شوند.
بر روی ۱ یا ۲ کلیدواژه چند کلمه‌ای تمرکز کنید که مطابق با نیاز مخاطب باشد.
بهینه‌سازی پست‌های وبلاگ برای کلیدواژگان به معنای آن نیست که تا جای ممکن بتوان در پست از کلیدواژگان استفاده کرد. امروزه در واقع اینکار به سئوی سایت شما صدمه می‌زند زیرا گوگل این کار را به عنوان زیاده روی در استفاده از کلید واژه در نظر می‌گیرد (یعنی استفاده زیاد از کلیدواژگان با هدف دستیابی به رتبه‌های بالا در جستجوی گوگل).
همچنین این کار تجربه خوبی را هم برای خواننده به همراه ندارد. این عامل نیز یکی از فاکتورهای موتورهای جستجو در اولویت‌بندی است تا تضمین نماید که شما می‌توانید به آنچه بازدیدکنندگان به دنبال آن هستند پاسخ دهید. بنابراین به صورتی از کلیدواژگان در محتوای خود استفاده کنید که غیرطبیعی و از روی اجبار به نظر نرسد.
یک قانون سرانگشتی خوب آن است که بر روی یک یا دو کلیدواژه چند کلمه‌ای برای هر مطلب وبلاگ هدف گداری کنید. شما می‌توانید در یک مطلب از بیش از یک کلیدواژه استفاده کنید اما بهتر است تمرکز خود را محدودتر کنید و زمان بیشتری را به بهینه‌سازی تنها یک یا دو کلیدواژه اختصاص دهید.
ممکن است بپرسید که چرا باید از کلیدواژه‌های چند کلمه‌ای استفاده کرد.
این کلیدواژه‌های طولانی که اغلب مبنای یک سوال را شکل می‌دهند سبب می‌شود که پست شما بر اهداف خاص مخاطب شما متمرکز باشد. مثلاً کلیدواژه چند کلمه‌ای مثل «چطور یک مطلب برای وبلاگ بنویسیم» در حوزه سئو تأثیر بسیار بیشتری نسبت به کلیدواژه کوتاه «مطلبی برای وبلاگ» دارد.
افرادی که کلیدواژگان چند کلمه‌ای را جستجو می‌کنند به احتمال بیشتری تمام مطلب را می‌خوانند و بعد هم به دنبال اطلاعات بیشتری از شما می‌گردند. به عبارت دیگر این کلیدواژگان به شما کمک می‌کنند تا نوع درستی از ترافیک را به وبسایت خود برسانید، یعنی بازدیدکنندگانی که به مخاطب شما بدل می‌شوند. با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی می توانید کلمات مناسب را پیدا کنید.



برای بهبود سئو محتوا از کلید واژه ها در بخش‌های مشخصی از پست خود استفاده کنید.
وقتی که یک یا دو کلیدواژه خود را انتخاب کردید نوبت آن رسیده تا از آن‌ها در مطلب خود استفاده کنید. بهترین موقعیت برای این کلیدواژه‌ها در مطلب شما کجاست که بتوانند رتبه شما را در جستجوها بالا ببرند؟
چهار موقعیت اصلی هستند که باید سعی کنید کلیدواژگان خود را در آن‌ها بکار گیرید: عنوان صفحه،زیر عنوان‌ها و بدنه متن، آدرس اینترنتی (url) و توضیحات متا.


بهینه سازی تگ تایتل یا عنوان محتوا

عنوان (یا سرتیتر) محتوا اولین مکان موتور جستجو و خواننده در مشخص کردن ارتباط متن جستجو شده با محتوا خواهد بود. پس بکار بردن کلیدواژه در عنوان برای سئو محتوا حیاتی است. گوگل در نتیجه جستجو این قسمت را «تگ تایتل» می‌نامد.
حتماً کلیدواژه خود را در ۶۰ کاراکتر اول عنوان جای دهید چون گوگل دقیقاً از همینجا به بعد عنوان مطلب را بریده و در صفحه نتایج جستجو قرار نمی‌دهد. به صورت فنی گوگل عرض پیکسلی را در نظر می‌گیرد و کاراکترها را نمی‌شمارد و اخیراً این عرض پیکسلی را برای نتایج جستجوی ذاتی از مقدار تقریبی ۵۰۰ پیکسل به ۶۰۰ پیکسل افزایش داده است که در حدود ۶۰ کاراکتر است.
آیا برچسب عنوان شما طولانی است؟ وقتی که سرتیتر شما طولانی است بهتر است که کلیدواژه خود را در ابتدای آن قرار دهید چون در غیر این صورت ممکن است کلیدواژه شما در صفحه نتایج جستجو نمایش داده نشود و ارتباط آن مطلب با عبارت جستجو اشتباه برداشت شود.

سئو عناوین و بدنه متن محتوا

با تکرار طبیعی از کلیدواژه خود در بدنه متن اصلی و عناوین استفاده کنید. این یعنی کلیدواژه خود را تکرار کنید اما تنها در صورتی که حالت طبیعی داشته باشد و کاربر پسند باشد. زیاده‌روی نکنید چون ممکن است در این صورت انباشتگی کلیدواژه (keyword stuffing) برای مطلب رخ دهد.
احتمالاً قبل از اینکه مطلب جدید خود را بنویسید به این فکر می‌کنید که چطور از کلیدواژه خود در متن آن پست بهره ببرید. اینکار خوب است اما نباید همه تمرکزتان را روی کلمات کلیدی بگذارید.

در زمان تهیه و سئو محتوا باید تمرکز اصلی خود را بر این موضوع معطوف کنید که چه جیزی برای مخاطب شما مهم است، نه اینکه دفعات تکرار کلیدواژه یا عبارت کلیدواژه شما چند بار باشد. به این فکر کنید که متن محتوا مفید باشد و به آن سوالی که مخاطب با آن به پست شما رسیده است پاسخ دهد. بعد از انجام این کار متوجه می‌شوید که سایت شما به صورت طبیعی برای کلیدواژه‌های مهم بهینه شده است.


آدرس اینترنتی (URL)

موتورهای جستجو آدرس اینترنتی مطلب را نیز بررسی می‌کنند تا از محتوای مطلب آگاه شوند و این مورد یکی از اولین چیزهایی است که زیر ذره‌بین موتورهای جستجوی قرار می‌گیرد. این امر فرصت بزرگی برای شما است که آدرس‌های اینترنتی خود را برای هر پستی که منتشر می‌کنید بهینه‌سازی نمایید چون هر مطلبی آدرس اینترنتی مخصوص به خود را دارد و بنابراین حتماً کلیدواژه خود را در آن قرار دهید.


توضیحات متا

توضیحات متای شما قرار است اطلاعاتی را درباره محتوای مطلب وبلاگ به موتورهای جستجو و خواننده‌ها ارائه کند. یعنی شما باید در آن از کلیدواژه چند کلمه‌ای استفاده کنید تا گوگل و مخاطب کاملاً از محتوای آن مطلب آگاه باشند.
همچنین در نظر داشته باشید که این نمونه در نرخ‌های میزان کلیک نیز تأثیر زیادی دارد چون هدف خاص خواننده را محقق می‌کند و هرچه مرتبط‌تر باشد بهتر است.
توضیحات متا را بهینه‌سازی کنید و از تمام ظرفیت آن استفاده کنید.
یادآوری می‌کنیم که توضیحات متا همان متن اضافی است که در صفحه نتایج موتور جستجوی به نمایش در می‌آیند و به خواننده درباره مطالب صفحه توضیحاتی می‌دهد. این توضیحات متا اطلاعاتی را در اختیار جستجو کننده قرار می‌دهند تا متوجه شود محتوای شما همان چیزی است که به دنبال آن است یا خیر و اینکه نهایتاً باید بر روی آن کلیک کند یا نه.
 

پس توضیحات متای شما علاوه بر اینکه باید کاربر پسند باشد (یعنی رضایت‌بخش و مرتبط باشد) باید شامل کلیدواژه‌ای باشد که می‌خواهید رتبه بالایی را در آن کسب کنید.
این کلیدواژه در توضیحات متا به صورت برجسته نشان داده می‌شود و به خوانندگان کمک می‌کند که ارتباط بین هدف جستجو و نتایج را در یابند.

نکته: امروزه هیچ تضمینی وجود ندارد که توضیحات متای شما در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده شود در صورتی که قبلاً اینطور بود. گوگل ممکن است بخش‌های دیگری از مطلب وبلاگ شما را نشان می‌دهد که شامل کلیدواژه جستجو شده است چون فرض می‌کند که بدین شکل بتواند محتوایی بهینه را در حوزه موضوع جستجو شده به افراد ارائه دهد.
با وجودی که نمی‌توانید کار زیادی در زمینه متن نمایش داده شده انجام دهید اما باید بهینه‌سازی متا و مطلب خود را انجام دهید تا موتورهای جستجو بتوانند بهترین محتوای آن مطلب را نشان دهند. وقتی محتوایی کاربر پسند را با جانمایی طبیعی کلیدواژه‌ها ایجاد کنید، کار را برای گوگل در اثبات ارتباط مطلب خود برای صفحه نتایج موتور جستجو آسان کرده‌اید.


بهینه سازی تصاویر با متن alt درست

مطالب وبلاگ نباید صرفاً متن باشند بلکه باید تصاویری را در آن‌ها قرار داد تا به توضیح دادن کمک کنند و بیانگر محتوای شما باشند. اما به هر حال موتورهای جستجو به دنبال تصاویر نمی‌گردند. اما تصاویری که متن آلْتْ تصویررا دارند جستجو می‌کنند. یعنی اگر می‌خواهید تصاویر شما تأثیر مثبتی بر سئوی وبلاگ شما داشته باشند باید حتماً متن آلت تصاویر را وارد کنید.
ممکن است بپرسید که اصلاً چرا باید این کار را کرد؟ چون موتورهای جستجو نمی‌توانند مثل انسان تصویری را ببینند و درک کنند بنابراین متن آلت درباره تصاویر توضیحاتی را به موتور جستجو ارائه می‌کند. اینکار نهایتاً کمک می‌کند که آن تصاویر در صفحه نتایج تصاویر یافته شده رتبه‌بندی شوند.

متن alt تصاویر تجربه کاربری (UX) را نیز بهبود می‌بخشند، وقتی که تصویر قابل نمایش نباشد این متن به جای آن در قالب تصویر نشان داده می‌شود و دسترسی‌پذیری را برای افرادی که قابلیت بینایی ضعیفی دارند و از خوانشگرهای خودکار صفحه استفاده می‌کنند بهبود می‌بخشد. از نظر فنی متن آلت یک مشخصه است که می‌توان آن را در HTML به برچسب تصویر اضافه نمود.
متن آلت تصویر باید به شکل مفیدی توصیف گر تصویر باشد، یعنی اینکه باید متنی را به موتور جستجو ارائه دهد که بتواند آن را جزء موضوع مشابهی با آن مطلب وبلاگ قرار دهد.
در هنگام نوشتن متن alt به نکات زیر توجه کنید:
تصویر را توصیف کنید.
عبارت «تصویر ...» را حذف کنید و به جای آن مستقیماً توصیف تصویر را بنویسید.
توصیف خود را مشخص بیان کنید.
در کمتر از ۱۲۵ کاراکتر آن را بیان کنید.
از کلمات کلیدی استفاده کنید (اما از انباشتگی کلیدواژه‌ها پرهیز کنید).
از برچسب‌های موضوعی بسیار زیاد مشابه به هم استفاده نکنید.

برچسب‌های موضوعی می‌توانند در سازماندهی محتوای وبلاگ کمک کننده باشند اما اگر بیش از حد از آن‌ها استفاده کنید ممکن است اثر منفی داشته باشند. اگر برچسب‌های مشابه زیادی داشته باشید ممکن است موتورهای جستجو شما را به عنوان وبسایتی با محتوای دوگانه مشخص کنند.
اینطور فکر کنید که وقتی شما برچسب موضوعی جدیدی ایجاد می‌کنید. در واقع صفحه وبسایت جدیدی ایجاد کرده‌اید که محتوای مربوط به آن برچسب موضوعی در آن نشان داده خواهند شد. اگر از برچسب‌های مشابه زیادی برای یک محتوای خاص استفاده کنید، موتورهای جستجو فکر می‌کنند که شما آن محتوا را چندین بار در سایت خود به نمایش در آورده‌اید. برای مثال برچسب‌های موضوعی مثل «وبلاگ‌نویسی»، «وبلاگ» و «پست‌های وبلاگ» بسیار شبیه به یکدیگر هستند و نباید در یک پست استفاده شوند.
اگر نگران آن هستید که پست‌های فعلی وبلاگ شما برچسب‌های مشابه زیادی دارند پس باید تلاش کنید که آن‌ها را حذف کنید. ۱۵ تا ۲۵ برچسب موضوعی مهم مربوط به وبلاگ خود را که شباهت زیادی به هم نداشته باشند انتخاب کنید. سپس تنها از همین برچسب‌ها برای پست‌های وبلاگ خود استفاده کنید. در این صورت نیازی نیست نگران اثر منفی محتوای دوگانه باشید.


یکی از مهم ترین عوامل موثر بر سئو محتوا: لینک سازی داخلی

لینک ورودی به محتوای خودتان اعتبار و ارتباط محتوای شما به هم را نشان می‌دهد. اگر درباره موضوعی می‌نویسید که در پست دیگری از وبلاگ شما، کتاب الکترونیکی و یا صفحه وب دیگری وجود دارد بنابراین بهترین کار آن است که لینک آن صفحه را قرار دهید.
لینک سازی داخلی نه تنها بازدیدکنندگان را در وبسایت شما حفظ می‌کند بلکه سایر صفحات مرتبط و معتبر را نیز به موتورهای جستجو معرفی می‌کند.
از دسته‌بندی موضوعات استفاده کنید.

ساختار اکثر وبلاگ‌های امروزی بدین شکل است که وبلاگ‌نویس‌ها و سئوکارها تلاش کرده‌اند تا پست‌های وبلاگی را مرتبط با رتبه‌بندی بر اساس کلیدواژه‌ای خاص تهیه کنند.
اینکار سازماندهی مطالب را به هم می‌زند و کار را برای بازدیدکنندگان در پیدا کردن اطلاعات دقیق مورد نیازشان سخت می‌کند. وقتی هم چندین پست‌ درباره موضوعی مشابه دارید اینکار باعث می‌شود که رقابتی بین آدرس‌های اینترنتی آن محتواها علیه هم در رتبه‌بندی موترهای جستجو شکل بگیرد.
امروزه بهترین راهکار برای رتبه‌بندی در جستجو و بهترین جواب برای جستاری که فرد جستجوکننده به دنبال آن است، مدل دسته‌بندی موضوعی است.
برای استفاده از این مدل موضوعات گسترده مد نظر خود برای رتبه‌بندی را انتخاب کنید. سپس محتوایی بر اساس کلیدواژگان خاصی تهیه کنید که مرتبط با آن موضع باشند و همه به هم لینک داشته باشند تا اعتبار آن‌ها در نظر موتور جستجو بیشتر شود.
حالا زیرساخت وبلاگ ما با مدل دسته‌بندی موضوعی چنین ظاهری دارد. موضوعات خاص پست‌های مرتبط به موضوع بزرگتری را دارند که از طریق هایپرلینک به آدرس‌های اینترنتی دیگر در آن دسته ارتباط دارند:
این مدل از معماری دقیق‌تری برای سازمان‌دهی و لینک دادن آدرس‌های اینترنتی به هم استفاده می‌کند تا صفحات بیشتری از سایت شما در رتبه‌بندی گوگل قرار گیرند و جستجوگرها نیز به سادگی به اطلاعات روی سایت شما دست یابند. این معماری از سه مولفه تشکیل شده است، محتوای پایه (۶)، محتوای دسته (۷) و هایپرلینک‌ها:
محتوایی تولید کنید که همیشگی باشند.

وقتی قرار است مقاله یا مطلبی را برای وبلاگ خود بنویسید حتماً دقت کنید که محتوای شما همیشگی باشند. یعنی آن محتوا مربوط به موضوعاتی است که مطمئناُ طی دوره زمانی طولانی ارزش و اعتبار خود را (تنها با تغییرات کوچک یا بروزرسانی) حفظ می‌کنند. حال نگاهی به دلایل اهمیت بالای محتوای همیشگی داریم.

این نوع تولید محتوا به شما کمک می‌کنند که با گذشت زمان و در مدت زمان طولانی در رتبه‌بندی حضور داشته باشید.
کمک می‌کند که تا مدت‌ها پس از انتشار آن مطلب میزان ثابتی از ترافیک روانه وبلاگ (و وبسایت) شما شوند.
به خاطر همین ترافیکی که پیوسته تولید می‌کند سبب می‌شود که با گذشت زمان محتوای سایت شما پیشرو باشد.

محتوای موجود خود را تغییر دهید و بروزرسانی کنید و محتوای قدیمی را نیز حذف کنید.

ممکن است تصورتان این باشد که برای بهبود سئو وبسایت خود باید محتوای جدید تولید کنید. گرچه این امر تا حدودی صحیح است اما باید بخش زیادی از زمان و انرژی خود را نیز صرف محتوای موجود خود کنید. مخصوصاً اینکه محتوای فعلی را تغییر داده و یا بروزرسانی کند و همچنین محتوای به درد نخور را حذف کنید.
به این خاطر که قرارگیری کامل محتوای جدید شما در صفحه نتایج موتور جستجو و کسب اعتبار زمان بیشتری می‌خواهد در حالیکه می‌توانید بخشی از محتوای موجود را بروزرسانی کنید و فوراً از مزایای آن بهره ببرید.
نه تنها محتوای به روز شده شما سریعتر در صفحه نتایج موتور جستجو بالا می‌رود و بازدیدکنندگان شما را افزایش می‌دهد و پیشروی می‌کند بلکه بروزرسانی محتوای موجود نسبت به تهیه یک محتوای جدید به زمان و منابع بسیار کمتری نیاز دارد.
بعلاوه اینکه بروزرسانی و تغییر برخی از موفق‌ترین محتواهای شما طول آن‌ها را بیشتر می‌کند و می‌توانند طی مدت زمان بیشتری، بهترین نتایج را کسب کنند (مخصوصاً اگر محتوایی همیشگی باشند).
بخش آخر مربوط به این حوزه پاک کردن محتوایی است که دیگر مناسب مخاطب شما نیست. گرچه هدف شما آن است که محتوای شما همیشگی باشند اما برخی از آن‌ها نیز قطعاً با گذشت زمان ارزش خود را از دست می‌دهند. این موارد شامل محتوای آماری، اطلاعات محصول (در صورت وجود و با تکامل محصولات و کسب و کار شما) یا اطلاعاتی است که در صنعت شما با گذشت زمان تغییر می‌کنند.
قانون سر انگشتی می‌تواند این باشد که دیگر آن محتوا ارزشی ندارد و بروزرسانی آن هم اثر مثبتی ندارد و در این صورت آن را پاک کنید.

نتیجه گیری

از شما انتظار نداریم که هر یک از این استراتژی‌های عالی را درست از همین الان در محتوای خود پیاده‌سازی کنید. اما با رشد وبسایت شما باید اهداف شما برای موتورهای جستجو نیز تغییر کند. سپس می‌توانید اقدام به ساخت بک لینک کنید تا وبسایت‌های دیگر نیز به وبسایت شما لینک دهند.
وقتی که شما اهداف و نیت خوانندگان ایده‌آل خود را مشخص کنید می‌توانید در مسیر ارائه محتوایی گام بردارید که همیشه مرتبط با آن‌ها باشد.
 

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید