احتمالا حمله‌ی Raccoon به هکرها اجازه شکستن رمزنگاری TLS را می‌دهد

۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

به‌گفته‌ی یکی از گروه‌های تحقیقاتی امنیتی، حمله‌ی Raccoon در شرایطی خاص به هکرها امکان عبور از رمزنگاری TLS را می‌دهد


امروز گروهی از دانشگاهیان فعال در حوزه‌ی تحقیقات امنیت شبکه به‌صورت تئوری حمله‌ای را معرفی کردند که با اعمال آن روی پروتکل رمزنگاری TLS می‌توان به اطلاعات حساسی دست پیدا کرد. پروتکل رمزنگاری TLS برای رمزگشایی از اتصال HTTPS بین کاربر و سرور استفاده می‌شود و از دسترسی و خوانش ارتباطات حساس بین کاربر و سرور، دربرابر مهاجمان محافظت می‌کند. این حمله با نام Raccoon معرفی شده است و به‌عنوان یکی از حملات اکسپلویت‌ناپذیر شناخته می‌شود و البته برای اجرای آن به شرایط خاصی نیاز است.

حمله‌ی Raccoon چگونه انجام می‌شود؟
طبق مقاله‌ای که امروز منتشر شده است، حمله‌ی Raccoon درواقع در دسته‌بندی حملات زمانی (Timing Attack) قرار می‌گیرد که در آن، مهاجم با تحلیل و اندازه‌گیری زمان لازم برای اجرای عملیات رمزنگاری، بخشی از الگوریتم رمزنگاری را شناسایی می‌کند. در حمله‌ی Raccoon، هدف اصلی فرایند رمزنگاری پروتکل تبادل کلید دیفی-هلمن (Diffie-Hellman key exchange) است تا چند بایت از اطلاعات را بازیابی کند.

تیم محققان توضیح داد:

درنهایت، این اطلاعات به مهاجم کمک می‌کند تا مجموعه‌ای از معادلات را ایجاد کند و با به‌کارگیری یک حل‌کننده برای مسئله‌ی عدد مخفی (Hidden Number Problem) رشته‌ی Pre Master Secret بین کلاینت و سرور را محاسبه کند.

 

به‌طور خلاصه، رشته‌ی Pre Master Secret رشته‌ای از چند بایت تصادفی است که کلاینت به سرور ارسال می‌کند. این رشته اطلاعات با کلید عمومی (Public Key) یا رمزنگاری نامتقارن رمزگذاری می‌شود و فقط ازطریق کلید خصوصی (Private Key) یا رمزنگاری متقارن مختص سرور، رمزگشایی خواهد شد.

 

براساس گزارش محققان، تمام سرورهایی که برای برقراری اتصالات TLS از کلید پروتکل تبادل دیفی‌هلمن استفاده می‌کنند، دربرابر این حمله آسیب‌پذیر خواهند بود. این حمله، حمله‌ای سمت سرور است و امکان اجرای آن روی کلاینت، برای مثال مرورگرهای وب، وجود ندارد. علاوه‌براین، حمله‌ی گفته‌شده باید برای هر اتصال بین کلاینت و سرور جداگانه انجام شود. ناگفته نماند که نمی‌توان با استفاده از این حمله، کلید خصوصی سرور را بازیابی کرد و تمام اتصالات را هم‌زمان رمزگشایی کرد.

 

همان‌طورکه گفته شد، سرورهایی که از پروتکل تبادل کلید دیفی‌هلمن و TLS 1.2 و نسخه‌های قدیمی‌تر آن استفاده می‌کنند، بدون شک دربرابر این نفوذ آسیب‌پذیر خواهند بود. همچنین، امنیت لایه‌ی انتقال دیتاگرام یا همان DTLS نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت؛ بنابراین، TLS 1.3 دربرابر این حمله ایمن است.

احتمال اجرای حمله‌ی Raccoon درعمل بسیار کم است
با اینکه محققان درباره‌ی آسیب‌پذیری رمزنگاری و احتمال شکستن رمز TLS و افشای ارتباطات حساس بین کلاینت و سرور هشدار داده‌اند، تیم تحقیقاتی اذعان کرده است که اجرای حمله‌ی Raccoon بسیار سخت‌تر از آن است که هرکسی بتواند آن را انجام دهد.

در وهله‌ی اول، اجرای حمله به شرایط بسیار ویژه و خاصی وابسته است. در گزارش تیم تحقیقاتی آمده است:

آسیب‌پذیری که به آن اشاره شد، برای اکسپلویت‌شدن و تزریق کدهای مخرب به شرایط خاصی نیاز دارد که انجام آن را در عمل بسیار دشوار می‌کند. این آسیب‌پذیری مستلزم اندازه‌گیری زمان‌بندی بسیار دقیق روی پیکربندی یک سرور خاص است تا فرایند اکسپلویت‌شدن با موفقیت انجام شود.

[مهاجم] باید نزدیک سرور هدف باشد تا عملیات اندازه‌گیری زمان‌بندی بسیار با دقت اجرا شود. هکر به اتصال قربانی نیاز دارد تا از پروتکل تبادل کلید دیفی‌هلمن استفاده کند و سرور کلیدهای Ephermal را دوباره به‌کار گیرد. درنهایت، مهاجم باید اتصال اصلی را زیرنظر بگیرد تا اطلاعات لازم را به‌دست آورد.

تیم تحقیقاتی باور دارد که اجرای تمام این فرایند برای یک هکر واقعی بسیار سخت است. محققان درادامه گفته‌اند:

این حمله درقیاس‌با حمله‌ای که در آن مهاجم باید پایه‌های رمزنگاری مدرن مثل AES را بشکند، آن‌چنان پیچیده نیست؛ اما همچنان مهاجمی واقعی در کلاس جهانی احتمالا مسیرهای دیگری را برای اجرای حمله انتخاب کند که علاوه‌بر سادگی، اطمینان بیشتری به نتیجه‌ی آن دارند.

حمله‌ی گفته‌شده مراحل اجرای اکسپلویت دشواری دارد؛ اما برخی از شرکت‌های توسعه‌دهنده وظیفه‌ی خود را انجام دادند و برای امنیت کاربران خود به‌روزرسانی‌های مرتبط را منتشر کردند. با این ‌تفاسیر، مایکروسافت با شناسه‌ی آسیب‌پذیری (CVE-2020-1596) و موزیلا و OpenSSL با شناسه‌ی آسیب‌پذیری (CVE-2020-1968) و F5 Networks با شناسه‌ی آسیب‌پذیری (CVE-2020-5929) به‌روزرسانی‌های امنیتی لازم را عرضه کردند تا از حملات Raccoon جلوگیری کنند.

نظرات کاربران
  • نام کاربری

    آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

    • نام کاربری

      آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی آموزش ایجاد طرح گرافیکی سایت در فتوشاپ ، تبدیل طرح گرافیکی به قالب وردپرسی و ووکامرسی

نظر خود را با ما در میان بگذارید